طب سوزنی شیراز | درمان دیسک شیراز

شانه یخ زده – فیزیوتراپی و طب سوزنی سیناطب

شانه یخ زده

شانه یخ زده عارضه ای است که با درد و خشکی و گرفتگی شانه همراه است و عدم تحرک شانه را به دنبال دارد. بروز علائم خشکی شانه به تدریج شروع و به مرور زمان تشدید می شود. در موارد شدید فرد قادر نیست دستش را پشت سرش ببرد و یا حتی بالا بیاورد.

علائم:

علائم شانه یخ زده با درد شانه و بازو شروع و به تدریج زیاد می شود و با سوزش همراه است. حرکات مفصل با شروع درد محدود می شود.

خشکی شانه در سه مرحله بروز می کند:

• مرحله اول (در حال یخ زدن): بیمار با کوچک ترین حرکت شانه، درد شروع می شود و محدودیت دامنه حرکتی به وجود می آید.
  • مرحله دوم (یخ زدگی): درد به تدریج کاهش می یابد ولی گرفتگی و خشکی شانه بیش تر می شود و استفاده از آن دشوارتر می شود.
  • مرحله سوم (ذوب شدن): دامنه حرکتی شانه رو به بهبود می رود.

علل:

یکی از مهم ترین عواملی که می تواند باعث سندروم شانه یخ زده شود، طرز نشستن فرد و سبک زندگی نادرست فرد است. افرادی که قوز می کنند، پشت کمرشان حالت خمیده پیدا می کند و کتف هایشان رو به پایین قرار می گیرد، به همین علت این افراد بیش تر مستعد ابتلا به بیماری شانه یخ زده هستند.

سایر علل عبارتند از:

واکنش های پس از صدمه دیدن یا جراحی

حرکت ندادن شانه به دلیل بروز درد ناشی از عارضه هایی مثل: بیماری التهاب مفصل، پارگی تاندون چرخاننده شانه

حرکت ندادن بازو به دلایلی مثل بستن آتل بعد از جراحی یا شکستگی شانه

سکته مغزی

بیماری قلبی – عروقی

پارکینسون

چاقی (به دلیل خستگی عضلانی و فشار به مفاصل در اثر شکم بزرگ و وزن زیاد)

ضربه به شانه و بی حرکتی موقت شانه

دیابت

کار کردن زیاد با شانه

درد خفیف شانه و برطرف نکردن درد

درمان:

این اختلال در اغلب موارد قابل درمان است اما هرچه سریعتر درمان فیزیوتراپی انجام شود طول دوره درمان کوتاهتر و بهبودی سریعتر خواهد بود. فیزیوتراپیست به کمک دستگاه هایی که دارد به کاهش درد و افزایش دامنه حرکتی شانه کمک می کند.

جهت کسب اطلاعات بیش تر در زمینه درمان یا مشاوره یا رزرو نوبت می توانید با شماره 09172424564 – 07137264710 تماس بگیرید.

روش های درمان فیزیوتراپی شامل:

شاک ویو تراپی (جهت تسهیل و تسریع دوران بهبود)

لیزر درمانی

تکنیک دستی و انجام حرکات اصلاحی

فیزیوتراپی: با استفاده از دستگاه های الکتریکال درد و التهاب ناشی از خشکی شانه بهبود می یابد.

طب سوزنی: با آزاد کردن بافت های خشک اطراف شانه و چسبندگی مفصل باعث بهبود دامنه حرکتی و آزاد شدن مفصل می شود.

شاک ویوتراپی: در بعضی از موارد که زمان زیادی از خشکی شانه گذشته باشد و بافت های اطراف شانه دچار خشکی شدید شده باشد استفاده از جریان شاک ویو (جریان عمقی که چسبندگی بافت های اطراف شانه را آزاد می کند) لازم است.

لیزر درمانی: با نفوذ به عمق بافت باعث آزاد شدن رباط های اطراف شانه می شود و با تأثیر در کاهش درد و التهاب ناشی از خشکی مفصل باعث بازگشت به دامنه حرکتی طبیعی شانه می شود.

تکنیک دستی: با استفاده از تکنیک های تخصصی که با دست انجام می شود دامنه حرکتی شانه به حالت طبیعی باز می گردد و با آموزش تمرینات اصلاحی مخصوص دامنه طبیعی است حفظ می شود.

*** در صورتی که درد و ناراحتی بیمار زیاد باشد و با روش های درمانی فوق درمان نشود، ممکن است به جراحی نیاز باشد.

باید توجه کرد که پس از جراحی هم باید دوره فیزیوتراپی و تمرین درمانی آغاز شود تا هم علائم رفع شوند و هم مانع خشکی مجدد مفصل شانه شوند.

کلینیک تخصصی سینا طب با دارا بودن خدمات: طب سوزنی، سوپر لیزر پرتوان، شاک ویو تراپی و آموزش حرکات اصلاحی جهت افزایش دامنه حرکتی و تقویت شانه به بیمارانی که دچار عارضه ی شانه یخ زده هستند کمک می نماید.

پیشگیری:

1- تغییر سبک زندگی و عادات غذایی