آسیب ورزشی

آسیب و صدمه در ورزش اجتناب ناپذیر است اما خوشبختانه با توجه به نقش مهمی که فیزیوتراپی در کاهش و پیشگیری از آسیب های ورزشی دارد، به ورزشکاران کمک می کند که با دنبال کردن درمان از طریق فیزیوتراپی بتوانند دوباره فعالیت ورزشی خود را ادامه دهند.

باید توجه داشت که فیزیوتراپی بعد از آسیب های ورزشی حداقل 3 ماه به طول می انجامد تا ورزشکار مجدداً بتواند به فعالیت ورزشی بازگردد. بنابراین بازتوانی عمومی ورزشکار و رساندن آمادگی جسمانی به حالت اولیه اصلی ترین نقش فیزیوتراپی برای ورزشکار است.

مراجعه ورزشکارِ مصدوم در همان ساعات اولیه به فیزیوتراپی، طول دوره ی درمان را کوتاه تر می کند و سرعت بهبود را افزایش می دهد. هم چنین از تبدیل شدن آسیب های کوچک به صدمات جدی و طولانی مدت جلوگیری می کند.

انواع آسیب های ورزشی:

– آسیب منیسک زانو (بالاترین میزان شیوع)

– شکستگی (ران، قوزک پا، مچ پا، مچ دست و ساعد)

– پیچ خوردگی مچ پا

– کشیدگی عضلات

– در رفتگی مفاصل

– پارگی رباط ها (مانند رباط صلیبی)

– پارگی تاندون ها

** انجام فیزیوتراپی برای این آسیب ها الزامی است و ورزشکار برای کاهش احتمال بازگشت آسیب باید دوره درمانی خود را به طور کامل انجام دهد.

علائم ایجاد آسیب ورزشی چیست؟

– درد

– تورم

– ضعف

آسیب ورزشی به چه دلایلی به وجود می آید؟

– سقوط

– آسیب دیدگی سطحی یا پارگی بخش هایی از بدن که به طور مداوم تحت فشار یا کشیدگی بوده اند

– استفاده نادرست از وسایل ورزشی

– شرکت در ورزش هایی که ماهیتاً با خشونت همراه است (مانند ورزش راگبی)

– برخورد شدید دو بازیکن به هم

درمان های مناسب آسیب های ورزشی چیست؟

آسیب ورزشی معمولاً شامل مجموعه ای از آسیب به بافت ( مانند: پارگی، کوفتگی، پیچ خوردگی و…) می باشد به همین دلیل مجموعه ای از درمان های توانبخشی مانند: فیزیوتراپی، طب سوزنی، لیزر درمانی، مگنت تراپی و شاک ویو را لازم دارد.

جهت کسب اطلاعات بیش تر در زمینه درمان یا مشاوره یا رزرو نوبت می توانید با شماره 07137264710- 09172424564 تماس بگیرید.

طب سوزنی: وقتی عضوی دچار آسیب ورزشی می شود، بافت های اطراف ناحیه آسیب دیده دچار گرفتگی عمقی می شود که این گرفتگی باعث ایجاد درد، ساییدگی های زود رس و محدودیت های حرکتی می شود که طب سوزنی باعث آزاد سازی این گرفتگی ها می شود.

هم چنین در افرادی که به دلیل مشکلاتی از قبیل درد معده،مشکلات گوارشی، اختلالات کبد و کلیه و… قادر به خوردن داروهای مسکن نیستند علاوه بر این افراد با قند خون بالا که در انجام برخی از درمان ها مانند تزریق داخل مفصل محدودیت دارند استفاده از طب سوزنی در بهبود درد بسیار مؤثر است.

لیزر درمانی: باعث ترمیم بافت هایی که دچار پارگی رباط، عروق خونی، کوفتگی ناشی از آسیب ورزشی می شود.

سوپر لیزر پرتوان که در کلینیک تخصصی سیناطب انجام می شود با تأثیر عمقی تر نسبت به سایر لیزرها سرعت و کیفیت ترمیم و درمان را بالاتر می برد.

مگنت تراپی: با اعمال نیروی مغناطیسی بر روی بافت آسیب دیده باعث تحریک ترمیم سلولی و افزایش اکسیژن رسانی به بافت و درمان بافت مورد نظر می شود.

شاک ویو: روش درمانی مدرن و مؤثری است که با بازسازی و ترمیم بافت های آسیب دیده در پزشکی ورزشی کاربرد بسیار زیادی دارد و دوران بهبود آسیب ورزشی را به حداقل می رساند.

اهداف فیزیوتراپی در آسیب های ورزشی:

• کمک به کاهش درد
  • کاهش تورم
  • رفع اسپاسم (گرفتگی) عضلات
  • بهبود در حفظ تعادل بدن
  • بازگرداندن دامنه حرکتی

در کلینیک تخصصی فیزیوتراپی سیناطب با دادن برنامه منظم ورزشی به بیمار توسط متخصصین مجرب فیزیوتراپی، باعث بهبود حرکتی نواحی آسیب دیده شده، و خطر آسیب دیدگی به نواحی دیگر را کاهش می دهد.

برای پیشگیری از آسیب های ورزشی چه باید کرد؟

قبل از شرکت در هرگونه فعالیت ورزشی فرد باید به پزشک متخصص مراجعه کند تا علاوه بر معاینه به منظور بررسی آسیب های احتمالی قبلی و تأثیر آن در ورزشی که فرد قصد شرکت در آن را دارد، مشخص شود که کدام بخش از بدن بیشتر در معرض فشار و آسیب ورزشی قرار دارد و برای جلوگیری از آسیب ورزشی، پزشک توصیه های لازم را بنماید.

نکات ضروری در جلوگیری از ایجاد آسیب های ورزشی:

– پوشیدن کفش مناسب

– نوشیدن آب قبل و حین فعالیت ورزشی

– داشتن استراحت بین فعالیت ورزشی

– انجام حرکات کششی قبل و بعد از ورزش

– اجتناب از ورزش هایی که منجر به بروز درد می شود

*** تمرینات مربوط به آسیب ورزشی بسته به نوع آسیب و زمان ایجاد آن متفاوت است.

این نوشته در آسیب های ورزشی ارسال و , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.