اسپینابایفیدا

اسپینابایفیدا یا شکاف مادرزادی مهره یک نقص کانال عصبی نخاع می باشد که در این بیماری قسمتی از مهره شکل نمی گیرد. علت ایجاد اسپینابایفیدا هنوز ناشناخته است اما بعضی از عوامل مانند کمبود فولیک اسید در بدن مادر قبل یا حین بارداری می تواند باعث ایجاد این عارضه در جنین شود و مصرف هرگونه دارو در مادر که باعث ایجاد تداخل در متابولیسم اسید فولیک شود می تواند احتمال این بیماری را بیشتر کند.

این بیماری اغلب در سفید پوستان معلوم می شود و اگر بچه ای در یک خانواده دچار این بیماری شود احتمال ابتلا در بچه های بعدی نیز می باشد. زنان مبتلا به دیابت یا چاق احتمال بروز این بیماری را در فرزندانشان بیش تر می کنند. تب مادر در ماه های اول بارداری نیز احتمال این عارضه را زیاد می کند.

این بیماری سه نوع مختلف دارد که از خفیف تا شدید طبقه بندی می شود:

– نوع خفیف آن که به آن اسپینابایفیدای مخفی گفته می شود خفیف ترین حالت این بیماری است که نخاع سالم است اما قسمتی از مهره های آخر تشکیل نشده است.

بیشتر بچه های با این وضعیت ممکن است تا آخر عمر متوجه مشکلی نشوند اما دختران با این مشکل به احتمال زیاد حین بارداری متوجه این بیماری می شوند. گاهی تشخیص این درجه از بیماری به طور اتفاقی و با یک زمین خوردن و گرفتن عکس از ستون فقرات صورت می گیرد.

– نوع دوم این بیماری نوع متوسط این بیماریست که به آن مننگوسل می گویند. در این نوع نه تنها مهره کامل شکل نگرفته است بلکه پرده ی دور نخاع بیرون می زند.

– نوع سوم این بیماری نوع شدید آن است که به آن مایلومننگوسل گفته می شود که در آن نه تنها مهره کامل شکل گرفته نشده است هم پرده دور نخاع و هم خود نخاع بیرون می زند. این دسته شایع ترین نوع بیماری اسپینابایفیدا است.

علائم:

علائم این بیماری بیش تر در نوع سوم این بیماری دیده می شود که فرد مبتلا در اندام هایش دچار انواع فلجی و اختلال حسی می گردد. گاهی این افراد در کنترل ادرار و مدفوع مشکل دارند و گاهی نیز در صحبت کردن و تمرکز نیز مشکل دارند.

درمان:

براساس اینکه این بیماری از کدام نوع است روش درمان آن نیز متفاوت است.

نوع دوم و سوم نیاز به جراحی دارد و پس از جراحی والدین باید مراقب بچه در جهت مشکلات احتمالی این بیماری مانند اختلالات ادرار، ضعف فلجی در پاها باشند. افراد دچار عوارض ناشی از این بیماری باید تحت درمان توانبخشی مانند فیزیوتراپی و گفتار درمانی قرار گیرند.

اسپینابایفیدا نوع اول (خفیف) اغلب نیاز به درمان ندارد مگر اینکه به علت های مختلف (بارداری، زمین خوردن، تصادف، حمل وسایل سنگین) منجر به ایجاد مشکلاتی برای فرد شده باشد که درمان آن بسته به شدت مشکل ایجاد شده از جراحی تا فیزیوتراپی و استراحت متفاوت می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیش تر در زمینه درمان یا مشاوره یا رزرو نوبت می توانید با شماره 0713726471009172424564 تماس بگیرید.

این نوشته در اسپینابایفیدا ارسال و , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.