پارکینسون چیست؟

پارکینسون نوعی بیماری لرزشی در حالت استراحت است که متأسفانه امروزه جوانان را هم درگیر می کند.این بیماری به دلیل از بین رفتن سلول های ترشح کننده ماده ای به نام دوپامین (نوعی انتقال دهنده عصبی) رخ می دهد. این حالت باعث لرزش، سفتی عضلات و کندی حرکات می شود. این بیماری اغلب یک سمت بیمار را درگیر می کند و به تدریج دو سمت بدن را مبتلا می سازد.

گاهی افراد علائم بیماری پارکینسون را که می بینند به اشتباه آن را به سن نسبت می دهند و تصور می کنند که حالت لرزش و کندی حرکت و… به دلیل افزایش سن است. بنابراین با نگرفتن درمان باعث بدتر شدن بیماری و تشدید آن می شوند.

بیماری پارکینسون پیشرونده است و به تدریج بدتر می شود اما با انجام درمان تا حد زیادی می توان آن را کنترل کرد.

نشانه های پارکینسون چیست؟

راه رفتن غیر طبیعی

ارتعاش و لرزش دست و پا

افسردگی

کندی حرکات

تاری دید

عدم هماهنگی بین عضلات

سفتی و خشک شدن دست و پا

مشکل در دفع ادرار

نداشتن تعادل

خستگی بیش از حد طبیعی

تغییر در نحوه صحبت کردن

سرگیجه

تغییر در توانایی نوشتن

اختلال در خواب

مشکل در بلع غذا

تغییر در حس بویایی

کاهش قدرت تمرکز

درد در اندام ها

چرا بیماری پارکینسون ایجاد می شود؟

علت اصلی ایجاد پارکینسون آسیب قسمتی از مغز است که باعث ترشح غیرطبیعی ماده ای در مغز می شود. احتمال  بروز این اختلال در افراد مسن و یا افرادی که زمینه های وراثتی دارند بیش تر است. همچنین دیده شده است کسانی که در معرض سموم شیمیایی هستند ریسک بالاتری برای ابتلا به این بیماری دارند.

چکار کنیم که به بیماری پارکینسون مبتلا نشویم؟

علت اصلی ابتلا به پارکینسون مشخص نیست اما با رعایت برخی موارد می توان ریسک ابتلا به آن را کاهش داد. این موارد عبارتند از:

* تغذیه مناسب و ورزش بهترین راه پیشگیری از این بیماری است.

تغذیه: مصرف میوه و سبزیجات، زعفران، گردو، ماست، توت فرنگی، زغال اخته،پرتقال، گل محمدی (خشک شده)، کاهش مصرف قهوه وگوشت قرمز بسیار کمک کننده در پیشگیری از بیماری پارکینسون هستند.

ورزش: انجام ورزش روزانه، منظم و ساده احتمال ابتلا به این بیماری را کمتر می کند.

دوری از استرس و تنش های روانی

عدم استفاده از سیگار و دخانیات

درمان پارکینسون چیست؟

پارکینسون بیماری پیشرونده ای است که در صورت انجام درمان های توانبخشی سرعت پیشرفت آن کاهش می یابد. درمان های توانبخشی شامل: فیزیوتراپی، طب سوزنی و مگنت درمانی می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیش تر در زمینه درمان یا مشاوره یا رزرو نوبت می توانید با شماره 0713726471009172424564 تماس بگیرید.

فیزیوتراپی: فیزیوتراپی در بیماری پارکینسون در کنترل این بیماری، نرم شدن مفاصل، تقویت عضلات و به دست آوردن حداکثر استقلال بیمار نقش مهمی دارد و به آموزش حرکات ورزشی جهت به حداقل رساندن این بیماری می پردازد.

مگنت درمانی: روش درمانی غیر تهاجمی است که با استفاده از جریان های مغناطیسی بافت مغز را تحریک می کند و نقش مؤثری در افزایش تعادل بیمار و بهبود عملکرد وی دارد.

طب سوزنی: با تحریک نقاطی از بدن، عصب و عضلات ضعیف تقویت می شود و باعث ترشح موادی از بدن به صورت طبیعی در جهت بهبود عملکرد اندام ها می شود.

در افرادی که به دلیل مشکلاتی از قبیل درد معده، مشکلات گوارشی، اختلالات کبد و کلیه و… قادر به خوردن داروهای مسکن نیستند، علاوه بر این افراد با قند خون بالا که در انجام برخی از درمان ها مانند تزریق داخل مفصل محدودیت دارند، استفاده از طب سوزنی در بهبود بسیار مؤثر است.

[WPSM_SERVICEBOX id=2163]

فیزیوتراپی چه کمکی به بیماران پارکینسون می کند؟

افزایش استقلال

حفظ عملکردهای فعلی بیمار

کمک به بهبود الگوی تنفسی بیمار

استفاده از حداکثر توانایی بیمار

کاهش خستگی

به حداکثر رساندن قدرت عضلات و انعطاف پذیری مفاصل

افزایش انعطاف پذیری و کاهش خشکی مفاصل

اصلاح حرکات غیرطبیعی بیمار

کاهش درد

بهبود تعادل جهت جلوگیری از زمین خوردن

افزایش اثر دارو درمانی

این نوشته در پارکینسون ارسال و , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.