دلایل جابه جایی مهره کمر چیست (اسپوندیلولیستزیس یا لغزش مهره)

اسپوندیلولیستزیس به چه معنی است؟

لیزخوردگی مهره کمر که به آن اسپوندیلوزیس می گویند به معنی سرخوردن یک مهره روی مهره زیرین است.

لیزخوردگی مهره درجات مختلفی دارد:

درجه 1: این نوع لیز خوردگی خفیف می باشد و در صورت نداشتن درد، نیاز به درمان ضروری نیست.

درجه 2: شدت لیزخوردگی در این نوع، متوسط است و حتماً نیاز به درمان جهت پیشگیری از پیشرفت لیزخوردگی دارد.

درجه 3: این نوع لیزخوردگی شدید می باشد و در صورت عدم درمان ممکن است منجر به جراحی شود اما در صورت عدم درمان ممکن است منجر به جراحی شود اما در صورت درمان به موقع، قابل کنترل است.

درجه 4: این نوع لیزخوردگی بسیار شدید است و در اکثر مواقع نیاز به جراحی و فیکس کردن مهره با پلاتین دارد.

علائم لیزخوردگی مهره چیست؟

تیر کشیدن درد به پاها

کمر درد

افزایش درد با خم شدن

نشستن و راه رفتن

بی حسی پاها

اسپاسم عضلات

احساس ضعف در پاها و اختلال در راه رفتن

افزایش گودی کمر (در موارد شدید)

چرا لغزش مهره به وجود می آید؟

ضربه شدید یا تصادف

ایستادن طولانی مدت

ژنتیک

فشار و حرکات بیش از حد در ورزش هایی مانند بدنسازی

شکستگی

فعالیت های تکراری

افزایش سن

روماتیسم

بیماری استخوانی

بلند کردن اجسام سنگین

راه تشخیصی اسپوندیلولیستزیس چیست؟

با عکس رادیولوژی ساده و هم چنین ام آر آی این مشکل قابل تشخیص است.

راه های درمانی اسپوندیلولیستزیس:

از آنجا که مهره های کمر قسمت مرکزی بدن و همانند ستون بدن است، بنابراین جابه جایی مهره ها باعث تخریب و آسیب قسمت های دیگر بدن می شود. عدم درمان جابه جایی مهره ها، عوارض خطرناکی را به دنبال دارد. از جمله درمان های این اختلال: فیزیوتراپی (مادون قرمز، اولتراسوند، الکتروتراپی، تمرین درمانی)، لیزر درمانی، طب سوزنی، تیپینگ، مگنت درمانی

فیزیوتراپی: فیزیوتراپی شامل انجام تمرینات درمانی جهت تقویت شکم و ماهیچه های ثبات دهنده ی کمر می باشد که با انجام این تمرینات از لیزخوردگی مهره پیشگیری شده و باعث بهبود این اختلال می شود. هم چنین با استفاده از دستگاه های الکتروتراپی، درد کاهش می یابد.

لیزر درمانی: لیزر درمانی در لیزخوردگی کمر بسیار ضروری است و جزء درمان های بسیار کاربردی می باشد. لیزر درمانی می تواند باعث کاهش درد شود و دیسک های آسیب دیده ناشی از لیزخوردگی را تا حد امکان بهبود می بخشد.

سوپر لیزرپرتوان که در کلینیک فیزیوتراپی تخصصی سیناطب انجام می شود، با تأثیر عمقی تر نسبت به سایر لیزرها سرعت و کیفیت ترمیم و درمان را بالاتر می برد.

طب سوزنی: طب سوزنی در کاهش درد و تحریک عصب های ضعیف شده که به دلیل لیزخوردگی ایجاد شده است، نقش اساسی دارد و با افزایش گردش خون عمقی و آزاد کردن بافت هایی که دچار گیر افتادگی شده اند، روند درمان را تسریع می بخشد.

در افرادی که به دلیل مشکلاتی از قبیل درد معده، مشکلات گوارشی، اختلالات کبد و کلیه و… قادر به خوردن داروهای مسکن نیستند، علاوه بر این افراد با قندخون بالا که در انجام برخی از درمان ها مانند تزریق داخل مفصل محدودیت دارند، استفاده از طب سوزنی در بهبود بسیار مؤثر است.

مگنت درمانی: روشی مؤثر در کاهش التهاب دیسک و عصب های تحت فشار در نتیجه ی لیزخوردگی مهره می باشد. علاوه بر این با تقویت استخوان های ستون مهره ها باعث بهبود عملکرد ستون فقرات می شود.

تیپینگ: با استفاده از تیپینگ التهاب بافت های اطراف ستون فقرات کمتر شده و با ایجاد فیدبک های حسی باعث تقویت عصب های ضعیف شده می شود.

عوارض لیزخوردگی مهره چیست؟

عوارض احتمالی لیزخوردگی ستون مهره عبارتند از:

آسیب به نخاع

پارگی دیسک

بی حسی پاها

افتادگی مچ پا

راه پیشگیری از لیزخوردگی مهره چیست؟

پرهیز از ایستادن طولانی مدت

پرهیز از انجام حرکات ورزشی سنگین

محدود کردن فعالیت های تکراری

پرهیز از بلند کردن اجسام سنگین

این نوشته در روش های درمانی, گردن, لیزخوردگی مهره ارسال و برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.