شانه یخ زده

شانه یخ زده عارضه ای است که با درد و خشکی و گرفتگی شانه همراه است و عدم تحرک شانه را به دنبال دارد. بروز علائم خشکی شانه به تدریج شروع و به مرور زمان تشدید می شود. در موارد شدید فرد قادر نیست دستش را پشت سرش ببرد و یا حتی بالا بیاورد.

علائم اختلال شانه یخ زده چیست؟

علائم شانه یخ زده با درد شانه و بازو شروع و به تدریج زیاد می شود و با سوزش همراه است. حرکات مفصل با شروع درد محدود می شود.

خشکی شانه در سه مرحله بروز می کند:

• مرحله اول (در حال یخ زدن): بیمار با کوچک ترین حرکت شانه، درد شروع می شود و محدودیت دامنه حرکتی به وجود می آید.
  • مرحله دوم (یخ زدگی): درد به تدریج کاهش می یابد ولی گرفتگی و خشکی شانه بیش تر می شود و استفاده از آن دشوارتر می شود.
  • مرحله سوم (ذوب شدن): دامنه حرکتی شانه رو به بهبود می رود.

اختلال شانه یخ زده به چه دلایلی ایجاد می شود؟

یکی از مهم ترین عواملی که می تواند باعث سندروم شانه یخ زده شود، طرز نشستن فرد و سبک زندگی نادرست فرد است. افرادی که قوز می کنند، پشت کمرشان حالت خمیده پیدا می کند و کتف هایشان رو به پایین قرار می گیرد، به همین علت این افراد بیش تر مستعد ابتلا به بیماری شانه یخ زده هستند.

سایر علل عبارتند از:

– واکنش های پس از صدمه دیدن یا جراحی

– حرکت ندادن شانه به دلیل بروز درد ناشی از عارضه هایی مثل: بیماری التهاب مفصل، پارگی تاندون چرخاننده شانه

– حرکت ندادن بازو به دلایلی مثل بستن آتل بعد از جراحی یا شکستگی شانه

– سکته مغزی

– بیماری قلبی – عروقی

– پارکینسون

– چاقی (به دلیل خستگی عضلانی و فشار به مفاصل در اثر شکم بزرگ و وزن زیاد)

– ضربه به شانه و بی حرکتی موقت شانه

– دیابت

– کار کردن زیاد با شانه

– درد خفیف شانه و برطرف نکردن درد

آیا اختلال شانه یخ زده درمان می شود؟

این اختلال در اغلب موارد قابل درمان است اما هرچه سریعتر درمان فیزیوتراپی انجام شود طول دوره درمان کوتاهتر و بهبودی سریعتر خواهد بود. فیزیوتراپیست به کمک دستگاه هایی که دارد به کاهش درد و افزایش دامنه حرکتی شانه کمک می کند.

جهت کسب اطلاعات بیش تر در زمینه درمان یا مشاوره یا رزرو نوبت می توانید با شماره 09172424561-07137267493 تماس بگیرید.

روش های درمان فیزیوتراپی شامل:

شاک ویو تراپی (جهت تسهیل و تسریع دوران بهبود)

لیزر درمانی

تکنیک دستی و انجام حرکات اصلاحی

فیزیوتراپی: با استفاده از دستگاه های الکتریکال درد و التهاب ناشی از خشکی شانه بهبود می یابد.

طب سوزنی: با آزاد کردن بافت های خشک اطراف شانه و چسبندگی مفصل باعث بهبود دامنه حرکتی و آزاد شدن مفصل می شود.

شاک ویوتراپی: در بعضی از موارد که زمان زیادی از خشکی شانه گذشته باشد و بافت های اطراف شانه دچار خشکی شدید شده باشد استفاده از جریان شاک ویو (جریان عمقی که چسبندگی بافت های اطراف شانه را آزاد می کند) لازم است.

لیزر درمانی: با نفوذ به عمق بافت باعث آزاد شدن رباط های اطراف شانه می شود و با تأثیر در کاهش درد و التهاب ناشی از خشکی مفصل باعث بازگشت به دامنه حرکتی طبیعی شانه می شود.

تکنیک دستی: با استفاده از تکنیک های تخصصی که با دست انجام می شود دامنه حرکتی شانه به حالت طبیعی باز می گردد و با آموزش تمرینات اصلاحی مخصوص دامنه طبیعی است حفظ می شود.

*** در صورتی که درد و ناراحتی بیمار زیاد باشد و با روش های درمانی فوق درمان نشود، ممکن است به جراحی نیاز باشد.

باید توجه کرد که پس از جراحی هم باید دوره فیزیوتراپی و تمرین درمانی آغاز شود تا هم علائم رفع شوند و هم مانع خشکی مجدد مفصل شانه شوند.

کلینیک تخصصی سینا طب با دارا بودن خدمات: طب سوزنی، سوپر لیزر پرتوان، شاک ویو تراپی و آموزش حرکات اصلاحی جهت افزایش دامنه حرکتی و تقویت شانه به بیمارانی که دچار عارضه ی شانه یخ زده هستند کمک می نماید.

آیا می توان از ابتلا به اختلال شانه یخ زده پیشگیری کرد؟

1– تغییر سبک زندگی و عادات غذایی

2- حذف مصرف سیگار و قلیان

3- کاهش استرس و فشار روانی

4- صاف ایستادن و صاف نشستن روی صندلی

برای سلامت شانه حتما موارد زیر را رعایت کنید:

• هنگام خوابیدن دست را زیر سر قرار ندهید.

• گذاشتن و برداشتن اجسام در ارتفاع بالای سر را انجام ندهید.

• اجسام سنگین را برندارید.

• روی شانه ی سمت مبتلا نخوابید.

• هنگام بلند شدن از روی زمین یا صندلی از دست مبتلا کمک نگیرید.

تمرینات ورزشی شانه یخ زده

مطابق عکس دست مبتلا را پایین قرار داده و با دست سالم توسط پارچه یا کش حرکت دهید. این تمرین را روزانه سه نوبت و در هر نوبت 10 حرکت انجام دهید.

مطابق عکس زیر دو دست خود را در هم قفل کنید و بالا ببرید. روزانه این تمرین را 20 مرتبه انجام دهید.

مطابق عکس زیر دست را پشت کمر قرار دهید. این تمرین را روزانه 20 مرتبه انجام دهید.

تمرین مناسب جهت تقویت عضلات شانه،ضعف عضلات کتف و خشکی شانه

این نوشته در شانه یخ زده ارسال و , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.