عصب سیاتیک

آسیب عصب سیاتیک

عصب سیاتیک بلندترین عصب بدن است که از ناحیه ی پایین ستون فقرات به دو شاخه تقسیم شده و هر شاخه وارد یکی از پاها می شود و از لحاظ حسی و حرکتی اندام های تحتانی را عصب دهی می کند.

این عصب می تواند در نواحی مختلفی دچار مشکل و یا فشار و به دنبال آن اختلال در خونرسانی شود. که به دنبال آن قسمت هایی از اندام تحتانی که توسط آن عصب دهی می شود دچار مشکل حسی یا حرکتی و یا هر دو می شود.

اولین جایی که عصب سیاتیک ممکن است دچار آسیب شود در محل کانال مهره ای و قبل از دو شاخه شدن عصب است.

گاهی عصب سیاتیک از ناحیه زیر زانو دچار گرفتگی می شود که در این موارد ممکن است افتادگی مچ پا اتفاق بیفتد.

علائم فشار روی عصب سیاتیک

سوزن سوزن شدن پاها

بی حسی پاها

کرختی، سوزش و ضعف ماهیچه ها

سوزش کف پا

تشدید درد با فعالیت هایی مانند نشستن و برخاستن

درد مداوم در یک طرف باسن یا ران

دردی که از پایین کمر به کشاله ران می کشد

ضعف یا بی حسی در زمان حرکت دادن پاها

اسپاسم (گرفتگی)

فشار روی عصب سیاتیک به چه دلیلی ایجاد می شود؟

علت اصلی این اختلال، بیرون زدگی دیسک بین مهره ای می باشد. سایر دلایل ایجاد این اختلال عبارتند از:

خشکی عضلات کنار ستون فقرات و جلو ران

دیابت

عوارض بعد از جراحی

شغل (مانند راننده ها)

تشخیص التهاب عصب سیاتیک :

تشخیص آسیب عصب سیاتیک از طریق معاینه و انجام تست های تشخیصی عصب سیاتیک امکان پذیر است.

بهترین درمان برای التهاب عصب سیاتیک

آسیب عصب سیاتیک با توجه به اینکه بزرگترین عصب بدن است ممکن است در صورت عدم درمان باعث ناتوانی در حرکت شود.

جهت کسب اطلاعات بیش تر در زمینه درمان یا مشاوره یا رزرو نوبت می توانید با شماره 0713726749309172424564 تماس بگیرید.

روش های درمانی مناسب به منظور پیشگیری و درمان آسیب عصب سیاتیک عبارتند از: فیزیوتراپی، طب سوزنی، مگنت درمانی، لیزر درمانی، تکنیک دستی، تیپینگ، شاک ویو تراپی.

فیزیوتراپی: فیزیوتراپی به قرارگیری صحیح ستون فقرات و در نتیجه کاهش فشار روی عصب سیاتیک کمک می کند و با تقویت عضلات ثبات دهنده کمر و لگن باعث کاهش آسیب به عصب سیاتیک می شود.

طب سوزنی: ممکن است عصب سیاتیک حین عبور از ناحیه پشت لگن و ران دچار گیرافتادگی شود که در این موارد با آزاد کردن بافت های اطراف عصب که موجب فشار روی عصب سیاتیک شده اند می توان فشار وارده را برداشت که در این موارد استفاده از درمان طب سوزن خشک بسیار کارآمد و اثربخش است.

در افرادی که به دلیل مشکلاتی از قبیل درد معده،مشکلات گوارشی،اختلالات کبد و کلیه و… قادر به خوردن داروهای مسکن نیستند، علاوه بر این افراد با قندخون بالا که در انجام برخی از درمان ها مانند تزریق داخل مفصل محدودیت دارند استفاده از طب سوزنی در بهبود بسیار مؤثر است.

تکنیک دستی: تکنیک تخصصی که با دست انجام می گیرد و تمرکز بر حرکات مفاصل و عصب می باشد. در این تکنیک با آزادسازی و انعطاف پذیری عصب و مفاصل باعث افزایش عملکرد عصب و دامنه حرکتی می شود.

تیپینگ: استفاده از چسب های مخصوصی است که به صورت تخصصی استفاده می شود و باعث کاهش التهاب عصب سیاتیک و کمک به ترمیم آسیب می شود.

لیزر درمانی: امواج لیزر قدرت زیادی برای نفوذ به بافت های عمقی و رسیدن به عصب تحت فشار و آسیب دیده دارد. این تکنیک  درمانی نه تنها درد را کاهش می دهد، باعث تسریع در بازسازی و ترمیم عصب می شود.

سوپر لیزر پرتوان که در کلینیک فیزیوتراپی تخصصی سیناطب انجام می شود با تأثیر عمقی تر نسبت به سایر لیزرها سرعت و کیفیت ترمیم و درمان را بالاتر می برد.

شاک ویو تراپی: شاک ویو تراپی از جمله روش های درمانی جدیدی است که می تواند با برداشتن فشار از روی عصب، باعث آزادسازی عصب عصب شود.

مگنت درمانی: برای از بین بردن التهاب عصب و دیسک ستون فقرات استفاده می شود. این نوع درمان مغناطیسی تنها روش درمانی است که می تواند مانند ام آر آی در استخوان نفوذ کرده و بر نواحی عمیق ستون فقرات و عصب سیاتیک تأثیر بگذارد.

انجام فیزیوتراپی برای التهاب عصب سیاتیک چه فوایدی دارد؟

کاهش درد و التهاب

تقویت عضلات

کاهش بی حسی در پاها

آموزش وضعیت بدنی صحیح هنگام کار و فعالیت های روزمره

آموزش های لازم جهت پیشگیری از کمر درد

پیشگیری از ایجاد التهاب عصب سیاتیک

برداشتن فشار از روی عصب

راه پیشگیری از دردهای سیاتیک

انجام ورزش های صحیح

اصلاح وضعیت نشستن و ایستادن

بلند نکردن اجسام سنگین

کنترل وزن

کنترل قند خون

پرهیز از نشستن طولانی مدت

برای کاهش درد سیاتیک چه باید کرد؟

تمرینات ورزشی مخصوص التهاب عصب سیاتیک

مطابق عکس زیر یک پا را روی پای دیگر قرار دهید و به سمت شکم بکشید. روزانه این تمرین را 3 نوبت و در هر نوبت سه مرتبه تکرار کنید.(در هر تکرار 15 ثانیه پا را در همان وضعیت نگه دارید)

مطابق عکس زیر دو عدد بالش زیر پا قرار دهید و مچ پا را به سمت بالا بکشید. این تمرین را روزانه 5 مرتبه انجام دهید و در هر مرتبه 10 ثانیه نگه دارید.

این نوشته در التهاب عصب سیاتیک, بیماری ها, کمر ارسال و , , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.