لوپوس

لوپوس یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی خود بدن به بافت ها حمله می کند. در بیماری لوپوس می تواند قسمت های مختلف بدن مانند کلیه، قلب، مغز، پوست و… تحت تاثیر قرار گیرد.

انواع بیماری لوپوس

سیستمیک: رایج ترین نوع لوپوس است که می تواند باعث درگیری مفاصل، ریه، کلیه، قلب و پوست شود. این بیماری ممکن است برایمدتی خاموش و سپس دوباره علائم آن بروز کند.

پوستی (جلدی): این نوع لوپوس علائم پوستی مانند التهاب، زخم، ضخیم شدگی دارد که ممکن است از چند روز تا چند سال باقی بماند و بیش تر قسمت هایی از پوست را تحت تاثیر قرار می دهد که در معرض آفتاب است.

نوزادی: مادران مبتلا به لوپوس نوزادان مبتلا به این بیماری را به دنیا می آورند اگرچه احتمال ابتلا این نوزادان بسیار کم می باشد و حتی این احتمال حدود یک در صد است اما این احتمال وجود دارد. نوزادان مبتلا به لوپوس ممن است ضایعات پوستی، مشکلات کبدی، قلبی و یا کم خونی داشته باشند. اگرچه این ضایعات معمولا بعد از مدتی از بین می رود (چند هفته تا چند ماه) اما گاهی برخی از نوزادان دچار نقص مادرزادی می شوند. زنان مبتلا به لوپوس باید در زمان بارداری حتما تحت مراقبت پزشک باشند.

ناشی از دارو :گاهی بیماری لوپوس در واکنش به برخی داروها ایجاد می شود. معمولا داروهای فشارخون، آنتی بیوتیک ها، ضد بارداری و یا برخی داروهای دیگر می تواند باعث ایجاد این بیماری شود. لوپوس ناشی از دارو معولا با قظع دارو بهبود پیدا می کند.

علت ایجاد لوپوس

این بیماری خود ایمنی است و عوامل زیر می تواند باعث ایجاد این بیماری شود

استرس، عفونت، سیگار کشیدن، جنسیت (زنان)، نور خورشید، سابقه خانوادگی

درمان

در حال حاضر برای این بیماری درمان قطعی وجود ندارد اما فراد مبتلا به لوپوس با انجام درمان های مختلف می توانند علائم و عوارض این مشکل را کنترل کنند. این بیماران باید بدانند هدف از درمان جلوگیری یا کنترل عوارض ناشی از بیماری، کاهش خطر آسیب اندام ها و کاهش درد و تورم می باشد.

داروهای مختلف با توجه به علائم بیمار (کلیوی و قلبی و…) باید استفاده شوند. علاوه بر دارو، درمان های توانبخشی مانند فیزیوتراپی و کاردرمانی می توانند در جهت کنترل درد، التهاب مفاصل و بهبود عملکرد مفاصل کمک کننده باشند.

جهت کسب اطلاعات بیش تر در زمینه درمان یا مشاوره یا رزرو نوبت می توانید با شماره 09172424561 07137264710 تماس بگیرید.

این نوشته در لوپوس ارسال و , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.