با سردرد میگرنی چکار کنیم؟

چند نوع سردرد داریم؟

سردرد گردنی: این نوع سردرد به علت مشکلاتی در ساختار گردن ایجاد می شوند که از گردن شروع می شوند و تا پشت سر و گوش ها کشیده می شود.

سردرد تنشی: در این نوع سردرد بافت سر و پشت سر دچار گرفتگی می شوند و درد آن تا سر و پیشانی کشیده می شود.

سردرد میگرنی: میگرن سردردی شدید است که ممکن است با حالت تهوع و استفراغ همراه باشد.

گاهی افراد مبتلا به میگرن به نور و صدای شدید حساس هستند و ممکن است دچار حملات میگرنی شوند.

در حملات میگرنی سردرد شدید برای چند ساعت تا چند روز ایجاد می شود. گاهی میگرن هیچ دردی ندارد و فقط علائمی مثل دیدن تشعشع نور برای بیمار رخ می دهد.

چطور متوجه شویم میگرن داریم؟

سردرد ضربان دار

درد در یک سمت سر شروع می شود و گاهی در هر دو سمت منتشر می شود

احساس کرختی – بی حسی یا گز گز کردن بخش هایی از بدن

خواب آلودگی

گردن درد

حساسیت به نور و یا صدا و یا بو

تهوع، استفراغ، درد معده و شکم

کاهش اشتها

حساسیت به سرما و گرما

خستگی

اسهال

تاری دید

سرگیجه

شروع کننده های سردرد چه مواردی هستند؟

فرآورده های لبنی، ترشی ها یا غذاهای تخمیر شده

بالا و پایین رفتن میزان هورمون

رایحه های خاص مثل عطرها و دود سیگار

نورهای شدید و درخشان

صداهای بلند

فشار روانی و استرس

تغییر در الگوی خواب (کم خوابی،پر خوابی،خواب در ساعت های نامنظم)

مصرف مواد کافئین دار (قهوه،کاکائو و….)

فشارهای جسمی (مانند بلند کردن اجسام سنگین)

استعمال دخانیات

گرمای شدید

یک هفته قبل و در طول عادت ماهانه

وارد شدن ضربه به سر یا گردن

استفاده از ادویه های زیاد در غذا

مصرف برخی داروها (مانند قرص های ضد بارداری)

چگونه می توان میگرن را درمان کرد؟

میگرن با توجه به تعداد حملات، شدت درد و تعداد دفعات بروز درد قابل کنترل است. جهت کنترل میگرن باید اقدامات درمانی به صورت منظم تکرار شود. این اقدامات شامل: فیزیوتراپی، طب سوزنی، مگنت درمانی ، تکنیک دستی و استفاده از داروهای مسکن می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان یا مشاوره یا رزرو نوبت می توانید با شماره 07137264710 09172424564 تماس بگیرید.

فیزیوتراپی: یک راه درمانی بی خطر است که به طور طبیعی سردرد را درمان و از بروز آن جلوگیری می کند. فیزیوتراپی روی عضلات، مفاصل و عصب های سر و گردن تأثیر می گذارد و از این رو می تواند در درمان سردرد مفید باشد.

طب سوزنی: نقاط طب سوزنی در سر باعث تحریک و ترشح مواد ریلکس کننده ی سر و بدن می شود و باعث کاهش حملات سردرد و کاهش شدت سردرد می شود.

در افرادی که به دلیل مشکلاتی از قبیل درد معده، مشکلات گوارشی، اختلالات کبد و کلیه و… قادر به خوردن داروهای مسکن نیستند، علاوه بر این افراد با قند خون بالا که در انجام برخی از درمان ها مانند تزریق داخل مفصل محدودیت دارند استفاده از طب سوزنی در بهبود بسیار مؤثر است.

مگنت درمانی: درمان با مغناطیس درمانی و مگنت درمانی باعث تنظیم عملکرد سلول های مغزی شده و در بهبود میگرن مؤثر است.مگنت درمانی روشی نوین در درمان سردردهای میگرنی است که در سال 2013 توسط سازمان FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) برای درمان میگرن تأیید شده است.

تکنیک دستی: یکی از روش های درمانی کاملاً بی خطر و فاقد هیچ گونه عوارض، تکنیک های تخصصی است که با دست انجام می شود. در این تکنیک مفاصل گردن و اطراف سر و هم چنین بافت های نرم آزاد شده و به کاهش فشار روی سر و سردرد کمک می شود.

دارو : بیمارانی که دچار حملات میگرنی می شوند باید با داروهای مناسب بسته به شرایط بیمار این حملات کنترل شود.

فیزیوتراپی چه کمکی می تواند به میگرن کند؟

کاهش دوز داروی تجویز شده برای سردرد

کاهش شدت سردرد

کاهش تعداد سردرد در روز و یا در طول هفته

کاهش طول مدت سردرد

کاهش تعداد حملات میگرنی در طول هفته

چگونه از شروع حملات میگرنی پیشگیری کنیم؟

کاهش وزن

اجتناب از رفتن به اماکن شلوغ و پر سر و صدا

اجتناب از گوش دادن به موسیقی با صدای بلند (عدم استفاده از هندز فری و هدفون)

اجتناب از محرک های دامن زننده به میگرن (مانند غذاهای خاص)

انجام منظم ورزش های با شدت کم (یوگا، شنا، ایروبیک مقدماتی و…)

اجتناب از ورزش با شدت زیاد

الگوی خواب منظم

تمرین روش های آرام سازی

این نوشته در میگرن ارسال و , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.