تنگی کانال عصب دست

تنگی کانال مچ دست چیست؟

تنگی کانال مچ دست که به آن سندرم تونل کارپال می گویند، در اثر افزایش فشار در کانال مچ دست به وجود می آید که این فشار باعث چسبندگی تدریجی عصب در داخل کانال مچ دست شده و علائم آزار دهنده ای ایجاد می کند.

هر زمانی که دست فرد در طولانی مدت در حالتی غیر استاندارد قرار بگیرد احتمال بروز تنگی کانال مچ دست افزایش می یابد.

علائم تنگی کانال مچ دست یا تونل کارپال چیست؟

– مورمور و گزگز سر انگشتان

– بی حسی دست و انگشتان

– آب شدن ماهیچه جلوی شست دست

– افتادن اشیاء از دست

– درد مچ دست

– ناتوانی در انجام حرکات ظریف

– ناتوانی در گرفتن اشیاء در دست

– ضعف

– تورم

– اختلال حرکت

چه عواملی در ابتلا به تنگی کانال مچ دست نقش دارند؟

با کار کردن های زیاد

حرکات تکراری با مچ دست

حمل اشیاء سنگین

انجام کارهای ظریف ( مانند نوشتن، بافتنی، تایپ با کیبورد کامپیوتر)

بارداری

سابقه شکستگی دست

ورزشکاران بدنسازی

استفاده بیش از حد از موبایل و تب لت

زمینه ارثی

تومور یا کیست در تونل کارپال

در رفتگی

بیماری دیابت

مشاغلی که از دست استفاده زیادی می کنند (معلم ها، تایپیست ها)

آیا تنگی کانال مچ دست درمان می شود؟

اکثر افراد مبتلا به عارضه تنگی کانال مچ دست با انجام فیزیوتراپی به خوبی درمان می شوند. اما میزان موفقیت در درمان این عارضه به پیروی بیمار از برنامه درمانی دارد. به عنوان نمونه تا زمان رفع علائم عارضه از انجام هر فعالیتی که درد را تحریک می کند و افزایش می دهد خودداری کند.

روش درمانی مناسب جهت درمان این عارضه عبارتند از: فیزیوتراپی (الکتروتراپی، اولتراسوند، مادون قرمز، پارافین)، طب سوزنی، لیزر درمانی، تیپینگ.

جهت کسب اطلاعات بیش تر در زمینه درمان یا مشاوره یا رزرو نوبت می توانید با شماره 07137264710 – 09172424564 تماس بگیرید.

فیزیوتراپی: انجام فیزیوتراپی در درمان این عارضه ضرورت دارد زیرا باعث تسریع درمان و دستیابی به بهترین نتیجه می شود و احتمال بروز مجدد عارضه در آینده را کاهش می دهد. (برای نمونه آموزش صحیح وضعیت قرارگیری مچ دست خصوصاً برای تایپیست ها).

پارافین درمانی در درمان فیزیوتراپی جهت رفع بی حسی در انگشتان و مچ دست، درد ناشی از آسیب عصب، بهبود دامنه حرکتی مچ دست به کار می رود.

طب سوزنی: یکی از درمان های غیر جراحی است که می تواند به صورت عمقی وارد کانال شود و چسبندگی عصب را برطرف کند و در نتیجه باعث آزادسازی کانال مچ دست شود.

در افرادی که به دلیل مشکلاتی از قبیل درد معده، مشکلات گوارشی، اختلالات کبد و کلیه و… قادر به خوردن داروهای مسکن نیستند، علاوه بر این افراد با قند خون بالا که در انجام برخی از درمان ها مانند تزریق داخل مفصل محدودیت دارند استفاده از طب سوزن خشک در بهبود بسیار مؤثر است.

لیزر درمانی: لیزر استفاده از نوعی جریان عمقی است و روشی کاملاً بی خطر است که در بسیاری از مواقع می تواند جایگزین جراحی باشد که با نفوذ به داخل کانال باعث آزادسازی عصب و رفع علائم ناشی از تنگی کانال مچ دست می شود.

سوپر لیزر پرتوان که در کلینیک تخصصی سیناطب انجام می شود با تأثیر عمقی تر نسبت به سایر لیزرها سرعت و کیفیت ترمیم و درمان را بالاتر می برد.

تیپینگ: نوار چسب های مخصوصی است که به منظور برداشتن فشار از روی کانال مچ دست استفاده می شود و باعث از بین رفتن علائم تنگی کانال مچ دست مثل بی حسی و درد می شود.

تیپینگ بدون ایجاد محدودیت در حرکت  می تواند جایگزین اسپلینت و گچ شود و در نتیجه از عوارض ناشی از گچ گرفتن و بی حرکتی مثل خشکی مفصل جلوگیری کند.

نکاتی که باید برای پیشگیری از تنگی کانال مچ دست رعایت کرد:

عدم انجام حرکات تکراری

تصحیح وضعیت مچ هنگام کار کردن

حمل اشیاء سنگین با کمک دیگران

استراحت بین کار کردن های طولانی که با کامپیوتر انجام می شود

کنترل قند خون

رعایت ارگونومی صحیح و قرار گیری صحیح دست برای افرادی که مدام با کامپیوتر کار می کنند

استفاده از مچ بند در ورزشکاران بدنسازی

این نوشته در تنگی کانال مچ دست ارسال و , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.