شکستگی دست

شکستگی های اندام فوقانی

شکستگی ناحیه شانه، آرنج، مچ دست و انگشت بسته به شدت و نوع شکستگی درمان های مختلفی دارد. در شکستگی شانه معمولاً از گچ استفاده نمی شود. اگر شکستگی جا به جایی نداشته باشد از آویز گردنی به مدت 2 تا 3 هفته جهت جوش خوردن استخوان استفاده می شود و اگر شکستگی همراه با جابه جایی باشد نیاز به عمل جراحی است.

مفصل آرنج حد فاصل شانه و مچ دست است و  4 حرکت خم و راست شدن و چرخش به داخل و خارج ساعد را تامین می کند و در انجام مهارت های دست نقش مهمی دارد.

به دنبال ضربه و شکستگی در این مفصل احتمال وجود خونریزی در عضلات و استخوان سازی اضافه در عضلات وجود دارد که در پی آن باعث خشکی غیرقابل برگشت مفصل می شود. در شکستگی های آرنج که معمولاً با در رفتگی همراه است و چون آرنج مفصل حساسی از لحاظ صفحه رشد (نوجوانان و کودکان) است، انتخاب بین جراحی، نوع پلاتین و گچ حساسیت بیش تری دارد.

شکستگی های مچ دست اغلب به دلیل زمین خوردن و افتادن از ارتفاع ایجاد می شود که بسته به شدت شکستگی و جا به جایی ممکن است نیاز به گچ یا جراحی داشته باشد.

در شکستگی های انگشت که اغلب به دلیل افتادن اجسام سنگین روی انگشت یا گیر افتادگی انگشت بین در، ایجاد می شود از آتل یا گچ استفاده می شود.

در شکستگی دست باید به محض ثبات اولیه در استخوان هرچه سریع تر تمامی حرکات دست با تکنیک تخصصی و نه فشار شدید به حالت عادی برگردانده شود. پس از بازگشت دامنه حرکتی باید به قدرت، استقامت و سلامت کامل حسی دست توجه کرد. در صورت گذشت زمان طولانی از شکستگی و خشکی زیاد مفصل برگرداندن آن به حالت طبیعی نیازمند زمان زیادتری خواهد بود.

چگونه می توان به ایجاد شکستگی پی برد؟

درد و تورم در ناحیه شکستگی

کبودی (گاهی اوقات)

حساسیت به لمس

ناتوانی در حرکت دادن دست

به هم خوردن راستای مفصل (در موارد شدید)

عوامل ایجاد شکستگی چیست؟

پوکی استخوان

ضربه مستقیم

تصادف

زمین خوردن

افتادن از ارتفاع

دیابت

برای کاهش عوارض شکستگی چه درمان هایی ضروریست؟

با توجه به گزارش بیمار از طریق گرفتن تاریخچه و گاهی استفاده از عکس رادیولوژی تشخیص شکستگی امکان پذیر است.

جهت کاهش عوارض ناشی از شکستگی، درمان زود هنگام بسیار ضروریست. در صورت عدم درمان به موقع گاهی عوارض شکستگی برای همیشه باقی خواهد ماند. درمان های توانبخشی که شامل: فیزیوتراپی (مادون قرمز، الکتروتراپی، پارافین درمانی و مکانوتراپی است)، مگنت درمانی، لیزر درمانی، طب سوزنی، تیپینگ و تکنیک دستی بعد از شکستگی ضرورت دارد.

جهت کسب اطلاعات بیش تر در زمینه درمان یا مشاوره یا رزرو نوبت می توانید با شماره 07137264710- 09172424564 تماس بگیرید.

فیزیوتراپی: در فیزیوتراپی استفاده از جریان های تقویتی باعث تقویت ماهیچه ها می شود. با انجام تمرینات درمانی و استفاده از مدالیته های کاهش درد و التهاب، عوارض بعد از شکستگی مانند خشکی مفصل کم می شود.

مگنت درمانی: یکی از عوارض شکستگی دست جوش نخوردن استخوان است. با استفاده از مگنت درمانی و ایجاد میدان مغناطیسی اطراف استخوان شکسته شده، این میدان به عمق بافت نفوذ کرده و باعث جوش خوردن استخوان می شود.

تکنیک دستی: وقتی دست دچار شکستگی می شود بسیار مستعد خشکی می باشد به ویژه مفاصل کوچک و ظریف تر مانند انگشت و مچ دست که نیازمند انجام تکنیک های تخصصی و آزادسازی مفصل یا دست می باشد.

تیپینگ: با شکستگی و در رفتگی دست، تیپینگ (نوارچسب های مخصوص) کاربرد زیادی در حمایت از عضو شکسته شده دارد.

تیپینگ قابلیت انعطاف دارد و بدون محدودیت در حرکت دست می تواند جایگزین اسپلینت و گچ شود و در نتیجه از عوارض ناشی از گچ گرفتن و بی حرکتی مثل خشکی مفصل جلوگیری می کند.

طب سوزنی: با آزاد کردن بافت هایی که دچار چسبندگی شده اند و آزاد کردن عروق خونی پروسه ترمیم را بهبود می بخشد.

هم چنین در افرادی که به دلیل مشکلاتی از قبیل درد معده، مشکلات گوارشی، اختلالات کبد و کلیه و… قادر به خوردن داروهای مسکن نیستند، علاوه بر این افراد با قند خون بالا که در انجام برخی از درمان ها مانند تزریق داخل مفصل محدودیت دارند استفاده از طب سوزنی در بهبود بسیار مؤثر است.

لیزر درمانی: به دلیل نفوذ به عمق بافت باعث برطرف شدن خشکی مفاصل و آزاد شدن دامنه حرکتی و کاهش درد و التهاب می شود.

سوپر لیزر پرتوان که در کلینیک تخصصی سیناطب انجام می شود با تأثیر عمقی تر نسبت به سایر لیزرها سرعت و کیفیت ترمیم و درمان را بالاتر می برد.

اهداف درمان شکستگی چیست؟

افزایش قدرت و توانایی حرکت به شیوه ایمن

کاهش خشکی

شروع مجدد فعالیت های روزمره

آمادگی برای انجام فعالیت های سنگین تر

تسکین درد

عوارض دیر اقدام کردن به منظور درمان شکستگی:

محدودیت حرکتی در مفصل

خشکی مفصل

بدجوش خوردن

جوش نخوردن استخوان

آسیب به صفحه رشد

ضعف و آب شدن ماهیچه

تمرینات ورزشی مربوط به شکستگی بسته به نوع استخوان، نوع شکستگی و زمان ایجاد آن در هر فرد متفاوت است.

این نوشته در شکستگی ارسال و , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.