پارگی عضلات چرخاننده شانه

آسیب دیدگی عضلات شانه باعث درد شانه و بالای بازو می شود. میزان درد هنگام کشیدن دست به بالا و چرخش به سمت بیرون به بیش ترین حد ممکن می رسد. چنانچه بخش قابل توجهی از تاندون در پارگی تاندون شانه آسیب ببیند، شانه به مرور زمان ضعیف می شود.

در اغلب اوقات پارگی کامل نبوده و در صورت مراجعه سریع و درمان به حالت طبیعی برمی گردد. نقش عضلات در ثبات شانه بسیار مهم است و مفصل شانه به دلیل دامنه ی حرکتی زیاد نیازمند عضلات ثبات دهنده ی اطراف خود است و در صورت پارگی و عدم درمان به موقع عملکرد و کارآمدی شانه دچار مشکل می شود.

انواع پارگی عضلات شانه چیست؟

• پارگی جزئی: این نوع پارگی به بافت نرم آسیب می رساند، اما به طور کامل آن را جدا نمی کند.
  • پارگی کلی: در این نوع پارگی بافت نرم به دو قسمت تقسیم می شود و در بسیاری از موارد تاندون ها در جایی که بر سر استخوان بازو متصل هستند دچار پارگی می شود.

آیا پارگی عضلات شانه نشانه های ظاهری نیز دارد؟

– محدودیت حرکتی شانه (ناتوانی در بالا بردن تمام شانه و انجام کارهای روزانه)

– درد در اطراف شانه و پشت کتف

– التهاب اطراف شانه در موارد حاد

– درد شانه هنگام خوابیدن روی شانه مبتلا

– احساس گرفتگی عضلات شانه

– شنیده شدن صدای تق تق هنگام بلند کردن بازو (در بعضی افراد)

– سفتی و خشکی مفصل شانه

چرا عضلات شانه دچار پارگی می شود؟

– انداختن وزن روی بازو: مخصوصاً در بیماران مبتلا به آرتروز زانو، که برای بلند شدن از روی صندلی به جای وزن انداختن روی پاها، وزن بدن را روی بازو می اندازند.

– سن: افزایش سن، خطر پارگی یا التهاب تاندون شانه را افزایش می دهد.

– دراز کردن مکرر بازو: مثلاً در ورزش شنا، نقاشی ساختمان، ساختمان سازی، نجارها، اساتید و معلم ها، تنیس بازان

حرکت ناگهانی یا شدید بازو: مثل ورزش های پرتابی

– کار کردن زیاد به ویزه در خانم های خانه دار

– بلند کردن اشیاء سنگین

– زمین خوردن

– شکستگی (گاهی شکستگی استخوان منجر به پارگی تاندون می شود)

– ضربه مستقیم (مثل تصادف)

– فشار مکرر

– قند بالا

– پوکی استخوان

چگونه می توان پارگی عضلات شانه را درمان کرد؟

متخصص فیزیوتراپی با معاینه کامل و انجام مجموعه ای از آزمایش های تشخیصی علت دقیق شانه درد را مشخص می کند.

در کلینیک تخصصی سینا طب با معاینه دقیق شانه توسط متخصصین مجرب فیزیوتراپی، التهاب تاندون و پارگی تشخیص داده می شود و براساس شدت آسیب، نوع درمان مشخص می شود.

فیزیوتراپی با تقویت جریان هایی که به صورت طبیعی در بدن وجود دارد و با آسیب بافت دچار اختلال می شود، می تواند باعث کاهش درد و التهاب و هم چنین تقویت بافت آسیب دیده شود.

جهت کسب اطلاعات بیش تر در زمینه درمان یا مشاوره یا رزرو نوبت می توانید با شماره 09172424564 – 07137264710 تماس بگیرید.

روش های درمانی که در کلینیک تخصصی سینا طب به منظور درمان پارگی تاندون شانه انجام می شود عبارتند از:

• فیزیوتراپی: (شامل: الکتروتراپی یا TENS ، اولتراسوند، ورزش درمانی و…)

• لیزر درمانی: لیزر اثر ترمیمی در شانه و بافت های اطراف تاندون دارد که باعث بهبود عملکرد تاندون آسیب دیده شانه می شود.

سوپر لیزر پرتوان که جدیدترین دستگاه لیزر درمانی است و در کلینیک تخصصی سینا طب توسط متخصصین مجرب فیزیوتراپی انجام می شود اثر ترمیمی بسیار قوی در بهبود عملکرد شانه دارد

• طب سوزنی: به دلیل تأثیر عمقی که در بافت های شانه دارد باعث آزاد سازی عروق خونی و بافت های شانه می شود و ترمیم و بهبود عملکرد شانه را تسریع می کند.

در افرادی که به دلیل مشکلاتی از قبیل درد معده، مشکلات گوارشی، اختلالات کبد و کلیه و… قادر به خوردن داروهای مسکن نیستند علاوه بر این افراد با قند خون بالا که در انجام برخی از درمان ها مانند تزریق داخل مفصل محدودیت دارند استفاده از طب سوزنی در بهبود درد بسیار مؤثر است.

• تکنیک دستی: با آسیب تاندون شانه، حرکت شانه مثل بالا بردن و چرخش شانه محدود می شود که با انجام تکنیک تخصصی با دست در کلینیک تخصصی تخصصی سینا طب توسط متخصصین مجرب، دامنه حرکتی به وضعیت طبیعی باز می گردد.

• مگنت درمانی: با ایجاد میدان مغناطیسی اطراف شانه باعث بهبود عملکرد شانه شده و با افزایش گردش خون در بافت های شانه، ترمیم تاندون شانه را تسریع می کند.

اهداف درمان پارگی عضلات شانه چیست؟

– بهبود عملکرد عضلات ثبات دهنده شانه

– پیشگیری از پارگی مجدد

– پیشگیری از در رفتگی ناشی از پارگی و ضعف شانه

– کاهش درد و التهاب

– باز گرداندن دامنه حرکتی مفصل شانه به حالت طبیعی

برای پیشگیری از پارگی عضلات شانه چه باید کرد؟

– گرم و سرد کردن بدن ( قبل و بعد از فعالیت ورزشی)

– وسایل سنگین را تنهایی بلند نکنند

– استفاده از عصا در افراد مسن و بیماران مبتلا به پوکی استخوان جهت جلوگیری از زمین خوردن و پیشگیری از پارگی تاندون

– کنترل قند خون (دارو درمانی، تغذیه مناسب)

– کنترل پوکی استخوان (از طریق تغذیه مناسب و مگنت درمانی)

– استراحت بین کار کردن (مانند کارهای منزل)

– استراحت بین کارهای بالای سر مثل نوشتن روی تابلو در اساتید و معلم ها، نقاشی ساختمان

تمرینات ورزشی مربوط به پارگی عضلات شانه بسته به شدت پارگی و زمان ایجاد آن متفاوت است.

این نوشته در پارگی عضلات شانه ارسال و , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.