جراحی سرطان سینه

ورم ناشی از سرطان سینه چگونه ایجاد می شود؟

به دنبال انجام جراحی سینه در جهت برداشتن توده ( بسته به سایز توده وسینه ممکن است قسمتی از سینه و یا کل آن برداشته شود) درد و ورم در ناحیه اندام فوقانی به وجود می آید که بسیار آزار دهنده است ومانع فعالیت های دست می شود.

یکی از انواع ورم در دست یا پا لنف ادم است. این عارضه زمانی اتفاق می افتد که غدد لنفاوی (غددی که ورم بدن از طریق آن تخلیه می شود) برداشته شده باشد یا آسیب دیده باشد و یا وجود نداشته باشد.

انواع لنف ادم:

اولیه: این نوع نادر است و زمانی اتفاق می افتد که در زمان تولد عروق لنفاوی کامل تشکیل نشده باشند و یا ناقص باشند.

ثانویه: یک انسداد یا برداشته شدن عروق لنفاوی است که به دلایل مختلفی ایجاد می شود.

علائم لنف ادم چیست؟

تورم بازو، دست، انگشتان، شانه، قفسه سینه یا پاها

احساس سنگینی در دست یا پا

سفت شدن پوست

کاهش دامنه حرکتی

مشکل در پوشیدن لباس در قسمت خاصی از بدن

تنگ شدن دستبند، ساعت مچی یا حلقه که تاکنون اندازه تان بوده است

براق و شکننده شدن پوست

علت ایجاد لنف ادم چیست؟

جراحی سینه (جراحی های زیبایی، سرطان سینه)

سرطان غدد لنفاوی

راه درمان لنف ادم چیست؟

با انجام مراقبت ها و درمان های مناسب، اندام دارای لنف ادم شما می تواند به اندازه و شکل طبیعی خود باز گردد. این وضعیت معمولاً قابل کنترل خواهد بود تا تورم آن بیش تر نشود. اما یادتان باشد اینکه علائم هشدار دهنده را جدی بگیرید و به موقع درمان کنید، بسیار اهمیت دارد.روش های درمانی مناسب که جهت درمان به کار گرفته می شود عبارتند از: فیزیوتراپی (الکتروتراپی)، تکنیک دستی (ماساژ درمانی تخصصی)، بانداژهای تخصصی، تیپینگ، طب سوزنی

جهت کسب اطلاعات بیش تر در زمینه درمان یا مشاوره یا رزرو نوبت می توانید با شماره 07137264710 – 09172424564 تماس بگیرید.

فیزیوتراپی: با استفاده از جریانات الکتروتراپی باعث کاهش لنف ادم می شود و هم چنین گاهی اوقات به دلیل ادم، احساس درد در ناحیه تورم حس می شود که با استفاده از جریان های فیزیوتراپی می توان درد را کاهش داد. در فیزیوتراپی انجام تمرینات مخصوص جهت تخلیه لنف صورت می گیرد.

تکنیک دستی: استفاده از تکنیک دستی و نوع ماساژ درمانی مخصوص که به آن اِم اِل دی (MLD) می گوییم باعث آزاد شدن راه های غدد لنفاوی و تخلیه لنف می شود.

بانداژهای تخصصی: جهت کنترل و بهبود لنف ادم بانداژهای مخصوصی تجویز می شود که با روش خاصی باید بسته شوند. در مواردی که لنف ادم شدید است نوع بستن بانداژ توسط متخصص فیزیوتراپی آموزش داده می شود.

تیپینگ: نوار چسب های مخصوصی است که با برش و جهت های خاص برای تخلیه لنف (با هدایت لنف به غدد لنفاوی) و در مواقع درد برای کاهش درد استفاده می شود.

تیپینگ  با قابلیت انعطاف پذیری و بدون محدودیت در حرکت می تواند جایگزین اسپلینت و گچ شود و در نتیجه از عوارض ناشی از گچ گرفتن و بی حرکتی مثل خشکی مفصل جلوگیری می کند.

طب سوزنی: طب سوزنی با آزاد کردن مسیر عروق لنفاوی باعث تخلیه لنف می شود. هم چنین در مواقعی که بیمار درد دارد، درد را کاهش می دهد.

در افرادی که به دلیل مشکلاتی از قبیل درد معده، مشکلات گوارشی، اختلالات کبد و کلیه و… قادر به خوردن داروهای مسکن نیستند، علاوه بر این افراد با قندخون بالا که در انجام برخی از درمان ها مانند تزریق داخل مفصل محدودیت دارند استفاده از طب سوزنی در بهبود بسیار مؤثر است.

چگونه از ایجاد لنف ادم پیشگیری کنیم؟

علل اولیه لنف ادم که مادرزادی است، قابل پیشگیری نیست. در مواردی که لنف ادم به دلیل جراحی سینه صورت می گیرد دست و بازوها دچار ورم می شوند که در صورت رعایت نکردن موارد زیر این عارضه تشدید می شود:

حمل اجسام سنگین با دستِ سمت جراحی شده

تخلیه نکردن منظم ورم توسط ماساژهای مخصوص و بانداژ

خراش پوست با وسایل برنده و تیز

خوابیدن روی دست سمت مبتلا

هم چنین رعایت موارد زیر جهت کنترل و پیشگیری از لنف ادم ضرورت دارد:

حذف غذاهای چرب و پر نمک

خوردن میوه و سبزیجات

نوشیدن آب به مقدار زیاد

پرهیز از مصرف الکل

کنترل وزن

ورزش منظم

انجام ماموگرافی و سونوگرافی برای خانم های بالای 40 سال و سنین پایین تری که در خانواده سابقه سرطان سینه دارند.

این نوشته در درد و ورم ناشی از جراحی سرطان سینه ارسال و , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.