اسپاسم عضلانی

با اسپاسم عضلانی کمر چکار کنیم؟

 

اگرچه گرفتگی عضلانی ممکن است در هر عضله از بدن رخ دهد، ولی شایع ترین نوع گرفتگی عضلانی مربوط به کمر است. اسپاسم عضلانی یا گرفتگی عضلات، یکی از مکانیزم های واکنش طبیعی و دفاعی بدن است.

اسپاسم عضلانی به معنای انقباض غیر ارادی فیبرهای عضلانی می باشد که منجر به ناتوانی در حرکت دادن و ایجاد درد و ناراحتی می شود.

گرفتگی عضلات در کمر ممکن است نشان دهنده آسیب یا صدمه به ساختار زمینه ای ستون فقرات از جمله استخوان های مهره، دیسک ها یا رباط هایی که مهره ها را به هم متصل می سازد، باشد.

اسپاسم عضلانی کمر چه علائمی دارد؟

– درد در ناحیه کمر

– خشکی عضلات کمر

– خم شدن به جلو

– ناتوانی در حرکت قسمت آسیب دیده پشت

– ایجاد برآمدگی و سفتی عضله

– تورم

– محدودیت در حرکت عضله

– بی حسی پا

اسپاسم عضلانی کمر چگونه ایجاد می شود؟

– خشکی کمر

– ضعف عضلات کمر

– ضعف عضلات شکم

– گرفتگی عضلات کمر

– حرکت ناگهانی و سریع

– کشش بیش از حد عضلات کمر

– اختلالات دیسک

– اختلالات مغز و اعصاب

– واکنش محافظتی بدن

– استفاده بیش از حد از عضلات کمر

– کاهش آب بدن

– کافی نبودن خونرسانی به عضلات کمر

– فشردگی عصب های موجود در ستون فقرات

– کمبود مواد معدنی (پتاسیم، کلسیم و…)

– وضعیت نامناب بدن هنگام راه رفتن و نشستن

– خستگی

– انجام ندادن حرکات کششی قبل از شروع ورزش

– آسیب به عضلات

– مشکلات مربوط به دیسک

– بیماری های مفاصل و ستون فقرات

– آسیب عصبی

– سن

– بارداری

– دیابت

– سابقه جراحی قبلی در کمر

اسپاسم عضلانی کمر چگونه درمان می شود؟

اسپاسم عضلانی ممکن است به دلایل مختلفی مثل تمرین شدید ایجاد شود. اما گاهی اسپاسم ممکن است ناشی از یک بیماری باشد مثل: بیماری های نخاع، تحریک ریشه های عصبی در کمر، تنگی کانال نخاعی، بیماری های تیروئید، عفونت های مضمن.

در این حالت فرد باید با مراجعه به فیزیوتراپیست و انجام معاینه کامل به علت یابی گرفتگی بپردازد و در صورت نیازدرمان را آغاز کند.

انواع روش های درمانی که برای اسپاسم عضلانی به کار برده می شود عبارتند از: فیزیوتراپی (الکتروتراپی، تمرین درمانی، مادون قرمز)، طب سوزنی، تکنیک دستی، شاک ویو تراپی، تیپینگ، ماساژ درمانی (تخت میگان)، لیزر درمانی، مگنت تراپی

 

اکثر گرفتگی های عضلانی مربوط به کمر درد به یک اختلال عضلانی یا عصبی زمینه ای بر می گردد و نیاز به درمان فوری دارند. درمان گرفتگی عضلات به دلیل گرفتگی (مشکلات ستون فقرات یا سفتی عضلات و…) بستگی دارد.

گاهی خود درمانی باعث مخفی شدن موقت درد و مشخص نشدن علت اسپاسم می شود که منجر به آسیب های ستون فقرات در آینده نه چندان دور می گردد.

جهت کسب اطلاعات بیش تر در زمینه درمان یا مشاوره یا رزرو نوبت می توانید با شماره 07137264710 – 09172424564 تماس بگیرید.

فیزیوتراپی: در فیزیوتراپی بسته به علت اسپاسم از مدالیته های مختلفی (الکتروتراپی، تمرین درمانی، مادون قرمز) استفاده می شود. در اسپاسم عضلانی کمر، فیزیوتراپی به منظور کاهش درد، بهبود گردش خون، کاهش تورم، کاهش گرفتگی عضلانی کمر همراه با روش های دیگر مثل تکنیک دستی انجام می شود.

تکنیک دستی: تکنیک دستی ستون فقرات یکی از روش های درمانی برای تسکین درد کمر ناشی از گرفتگی عضلانی کمر است. تکنیک دستی باعث می شود تا ستون فقرات و مفاصل حرکت طبیعی خود را بازیابند و در نتیجه منجر به کاهش درد و کاهش اسپاسم عضلانی می شود.

طب سوزنی: طب سوزنی با تحریک انتقال دهنده های عصبی باعث کاهش التهاب، افزایش گردش خون، کاهش تنش عضلانی و تسکین درد می شوند. این تکنیک به دلیل خونرسانی به بافت های عمقی ناحیه ستون فقرات جزء درمانهای بسیار مؤثر در کاهش اسپاسم است.

طب سوزنی هم چنین در افرادی که به دلیل مشکلاتی از قبیل درد معده، مشکلات گوارشی، اختلالات کبد و کلیه و… قادر به خوردن داروهای مسکن نیستند، علاوه بر این افراد با قند خون بالا که در انجام برخی از درمان ها مانند تزریق داخل مفصل محدودیت دارند، استفاده از طب سوزنی در بهبود بسیار مؤثر است.

لیزر درمانی: در اسپاسم عضلانی عملکرد بافت های ستون فقرات دچار اختلال می شود. با انجام لیزر درمانی عملکرد بافت های ستون فقرات بهتر شده و در نتیجه اسپاسم عضلانی از بین می رود. هم چنین اگر علت اسپاسم عضلانی بیماری های دیگری مانند بیرون زدگی دیسک، تنگی کانال نخاعی و… باشد، به دلیل اثر ترمیمی لیزر بیماری های ایجاد کننده اسپاسم عضلانی نیز بهبود می یابند.

سوپر لیزر پرتوان که در کلینیک فیزیوتراپی سیناطب انجام می شود با تأثیر عمقی تر نسبت به سایر لیزرها سرعت و کیفیت ترمیم و درمان را بالاتر می برد.

تیپینگ: تکنیک تیپینگ نوار چسب های مخصوصی است که یکی از موارد کاربرد آن برداشتن فشار از روی بافت های ستون فقرات و اسپاسم است. تیپینگ تکنیک تخصصی است که حتماً باید توسط متخصص فیزیوتراپیست انجام شود و با چسب های رایج که از داروخانه ها خریداری می شود کاملاً متفاوت است.

شاک ویو تراپی: زمانی که به درمان اسپاسم عضلانی سریع توجه نشود و این مشکل کهنه شود یکی از درمان های مفید در این مرحله استفاده از دستگاه شاک ویو است. این نوع درمان با ایجاد جریان قوی در ماهیچه و بافت های اطراف ستون فقرات باعث از بین بردن چسبندگی و گرفتگی های کهنه ناشی از اسپاسم می شود.

میگان: ماساژ درمانی با استفاده از تخت ماساژ میگان که به همراه جریان مادون قرمز کل ستون فقرات را ماساژ می دهد، در افزایش گردش خون کمر و بهبود اسپاسم عضلانی مؤثر است.

راه های پیشگیری از اسپاسم عضلانی کمر چیست؟

قبل از فعالیت های ورزشی یا کار شدید، بدن خود را گرم کنید

روزانه به مقدار کافی آب بنوشید

از خستگی شدید اجتناب کنید

قرار دادن مواد غذایی سرشار از منیزیم و کلسیم در برنامه غذایی

بلند نکردن اجسام سنگین

تمرینات مخصوص اسپاسم عضلانی کمر

 

مطابق عکس زیر هر دو پا را به سمت شکم بکشید و ده شماره نگه داربد سپس پایین بیاورید. این تمرین را روزانه سه نوبت و در هر نوبت 3 مرتبه تکرار کنید.

 

 

مطابق عکس زیر یک پا را به سمت شکم بکشید و ده شماره نگه داربد. این تمرین را روزانه سه نوبت و در هر نوبت 3 مرتبه تکرار کنید. این تمرین را با پای دیگر نیز انجام دهید.

 

 

مطابق تصویر زیر روی کمر بخوابید و ماهیچه های شکم را به مدت 15 ثانیه منقبض و روزانه چندین مرتبه تکرار کنید.

 

تمرین کشش عضلات کمر

 

 

در تصویر بالا دو حرکت کششی به صورت یکجا نمایش داده شد است: کشش دست به بالا، کشش به طرفین

این تمرین را روزانه 2 بار و در هر بار 5 مرتبه تکرار کنید

توجه داشته باشید که کشش باید به آرامی انجام شود ودر هنگام کشش 20 ثانیه مکث کنید سپس 20 ثانیه استراحت کنید.

این نوشته در اسپاسم عضلانی, روش های درمانی, کمر ارسال و , , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.