طب سوزنی شیراز | درمان دیسک شیراز

جلوگیری از کپی کردن مطالب

Monthly Archives: سپتامبر 2018

ساییدگی گردن

ستون فقرات گردن از هفت مهره و دیسک های بین مهره ای تشکیل شده است. متحرک ترین قسمت کل ستون فقرات را همین مهره ها تشکیل داده و حرکات سر کاملاً وابسته به این مهره ها است. با فشار زیاد روی مهره ها، مفاصل ستون فقرات دچار ساییدگی می شود.

علائم:

حساسیت به لمس (در مواقع شدید)

کاهش دامنه حرکتی

ایجاد اشکال در بلع غذا (در موارد شدید)

درد گردن

درد در شانه و بازو و دست

ضعف و بی حسی در بازو و دست ها

شدت گرفتن درد هنگام خم و راست کردن گردن

سردرد

دلایل:

ستون فقرات به طور طبیعی در معرض تغییرات ناشی از افزایش سن است اما برخی دلایل دیگر باعث می شود این ساییدگی زودتر اتفاق بیفتد.

ضربه گردن

کشیدگی گردن

بلند کردن اجسام سنگین

فعالیت های مکرر یا طولانی مدت

الگوی ناصحیح نشستن یا ایستادن

خم کردن بیش از حد گردن

استفاده بیش از حد از موبایل و کامپیوتر

چاقی و ضعف عضلات شکم (باعث بر هم زده شدن تعادل ستون فقرات می شوند و اغلب باعث می شود که گردن برای جبران تعادل به سمت جلو خم شود)

خشکی مفاصل بین مهره ای

انجام ورزش های ناصحیح مثل دراز و نشست که در نتیجه ی آن باعث ایجاد اسپاسم می شود

دیسک گردن

تومور

تنگی کانال نخاعی

اختلالات مادرزادی

درمان:

ساییدگی پروسه ای پیشرونده است که در صورت عدم کنترل، باعث آسیب تدریجی به بافت های گردن می شود. انجام درمان های کنترل کننده ساییدگی گردن جهت جلوگیری از پیشرفت این اختلال ضروریست.

درمان های توانبخشی که به منظور کنترل ساییدگی گردن به کار برده می شود عبارتند از: فیزیوتراپی،لیزر درمانی،تکنیک دستی،مگنت درمانی،طب سوزنی، تراکشن.

جهت کسب اطلاعات بیش تر در زمینه درمان یا مشاوره یا رزرو نوبت می توانید با شماره 0713726471009172424564 تماس بگیرید.

فیزیوتراپی: با انجام فیزیوتراپی قابلیت انعطاف مهره های گردنی که در ساییدگی از بین می رود،افزایش می یابد و باعث تقویت عضلات ثبات دهنده گردن می شود.

تراکشن:تراکشن برای آزادسازی مفاصل گردن مورد استفاده قرار می گیرد و برای درمان آرتروز گردن بسیار کارامد است. در صورتی که فتق دیسک یا برآمدگی دیسک یا بیرون زدگی دیسک گردن داشته باشید، تراکشن باعث می شود که فشار روی مفاصل کم شود و التهاب عصب ها کاهش یابد.

لیزر درمانی: استفاده از درمان لیزر به دلیل نفوذ در عمق بافت، بافت های آسیب دیده ناشی از ساییدگی را ترمیم می کند و هم چنین باعث کاهش التهاب و بهبود درد می شود.

سوپر لیزر پرتوان که در کلینیک فیزیوتراپی تخصصی سیناطب انجام می شود با تأثیر عمقی تر نسبت به سایر لیزرها سرت و کیفیت ترمیم و درمان را بالاتر می برد.

تکنیک دستی: این تکنیک با انجام حرکات تخصصی باعث آزادسازی مفاصل بین مهره ای می شود، علائم ساییدگی را کاهش داده و موجب افزایش انعطاف پذیری گردن می شود.

مگنت درمانی: با ساییدگی مهره های گردن، مفاصل بین مهره ای به تدریج تخریب می شود و تغییر شکل می دهد. با انجام مگنت درمانی و ایجاد میدان مغناطیسی اطراف مهره های گردن می توان تخریب و تغییر شکل را در ساییدگی کنترل کرد.

طب سوزنی: با انجام طب سوزنی فشارهای ناشی از ساییدگی از روی مهره های گردن برداشته شده و هم چنین با تحریک نقاط مخصوص،آنزیم های ضد درد و التهاب از بدن به صورت طبیعی ترشح شده که باعث کاهش درد و کنترل ساییدگی می شود.

در افرادی که به دلیل مشکلاتی از قبیل درد معده، مشکلات گوارشی، اختلالات کبد و کلیه و… قادر به خوردن داروهای مسکن نیستند، علاوه بر این افراد با قند خون بالا که در انجام برخی از درمان ها مانند تزریق داخل مفصل محدودیت دارند استفاده از طب سوزنی در بهبود بسیار مؤثر است.

عوارض:

تنگی کانال نخاعی

آسیب به دیسک ستون فقرات

ضعف عصب و ماهیچه های دست

محدود شدن دامنه حرکتی

پیشگیری از ساییدگی گردن:

اصلاح طرز نشستن و ایستادن

استفاده از رژیم غذایی مناسب به منظور داشتن وزن مناسب

انجام حرکات کششی در مشاغلی که نیاز به استفاده طولانی مدت از کامپیوتر دارد

جلوگیری از خوابیدن روی شکم

انجام درست حرکات ورزشی

بلند نکردن اجسام سنگین

محدود کردن استفاده از موبایل

خودداری از خم کردن طولانی مدت گردن

در فعالیت های روزمره اگر لازم است از صندلی کوتاه استفاده کنید

استفاده از میزهای با ارتفاع استاندارد در مشاغلی که نیاز به نشستن طولانی مدت پشت میز و استفاده از کامپیوتر دارد

در زمان مطالعه به جای کم کردن گردن،کتاب را بالا بیاورید

استفاده از بالش های مناسب برای خوابیدن

در زمان رانندگی صندلی را به نحوی تنظیم نمایید که به فرمان نزدیک باشید

استفاده از تکیه گاه برای گردن در صندلی ماشین

عادت نگه داشتن تلفن در یک شانه و تکیه دادن به آن را ترک کنید

تنگی کانال نخاعی گردنی

تنگی کانال نخاعی گردنی به دلیل کاهش فضای عبور نخاع و ریشه های عصبی ایجاد می شود. تنگی کانال نخاعی گردن باعث فشار به ریشه های عصبی و نخاع می شود و از علائم آن عبارتند از:

گردن درد

درد در دست ها

تشدید درد هنگام خم کردن گردن و خوابیدن

اسپاسم ماهیچه های گردن و دست

بی حسی و سوزن سوزن شدن دست ها

اختلال در عملکرد طبیعی اندام فوقانی

کاهش انعطاف پذیری ستون فقرات گردن

دلایل:

افزایش سن

تنگی های مادر زادی(در مواقع نادر)

پایین انداختن گردن به مدت طولانی

آرتروز ستون فقرات گردنی

فتق دیسک گردن

شکستگی یا لیز خوردگی مهره ها

تومورهای نخاعی

پوکی استخوان

ضربه مستقیم به ستون فقرات گردنی

روماتیسم

پارگی دیسک گردن

درمان:

نخاع در گردن به دلیل کنترل و عصب رسانی دست ها و پاها بسیار حائز اهمیت است. درمان دیرهنگام تنگی کانال نخاعی باعث ایجاد عوارض جبران ناپذیری مثل ضعف دست ها و پاها می شود. درمان تنگی کانال نخاعی شامل: فیزیوتراپی،طب سوزنی،مگنت درمانی،لیزر درمانی،تکنیک دستی و تیپینگ می باشد.

فیزیوتراپی: در فیزیوتراپی ار روی دیسک با تقویت عضلات عمقی گردن که باعث ثبات گردن و کانال نخاعی می شود فشار روی دیسک های ناحیه گردن کاهش یافته و باعث بهبود تنگی کانال نخاع می شود.

به دلیل اهمیت ویژه نخاع گردنی انجام درمان های زیر کنار فیزیوتراپی ضروریست:

1) مگنت درمانی: با استفاده از درمان مگنت تراپی با نفوذ به دیسک و مهره های گردنی، استحکام ستون فقرات گردنی بیشتر شده و در نتیجه فشار روی نخاع و ریشهای عصبی کمتر می شود. هم چنین در مواقعی که تنگی کانال نخاعی به دلیل پوکی استخوان ایجاد می شود، مگنت تراپی در کنترل پوکی استخوان و افزایش تراکم بافت های استخوانی بسیار مؤثر است.

2) طب سوزنی: در تنگی کانال نخاعی گردنی با وارد شدن به عمق بافت، گیر افتادگی های ریشه عصبی و فیبرهای ماهیچه ای را آزاد کرده و در نتیجه باعث بهبود تنگی کانال نخاعی می شود.

3) لیزر درمانی: وقتی علت تنگی کانال نخاعی پارگی دیسک باشد، با انجام لیزر درمانی آسیب های دیسک ترمیم می شود،التهاب کاهش می یابد و هم چنین باعث تقویت ماهیچه های ستون فقرات می شود.

4) تکنیک دستی: درمان دستی و تنظیم ستون فقرات که توسط فیزیوتراپیست انجام می گیرد،حرکت طبیعی ستون فقرات را بهبود بخشیده و به افزایش فضای بین مهره و کاهش فشار بر اعصاب تحت فشار کمک می کند.

5) تیپینگ: با اعمال تِیپ روی قسمت های دردناک و ملتهب ستون فقرات،التهاب و درد کاهش می یابد و باعث افزایش حس عمقی گردن و در نتیجه بهبود عملکرد آن می شود.