طب سوزنی شیراز | درمان دیسک شیراز

Monthly Archives: نوامبر 2017

تمرینات تقویتی و کششی عضلات مربوط به زانو

ای ال اس (ALS)

یکی از شایعترین بیماری های نورون های حرکتی ای ال اس یا اسکلروز جانبی آمیوتروفیک است نورون ها یا اعصاب که تغذیه نمی شوند به تدریج نابود می شوند. ای ال اس یک بیماری تخریبی و پیشرونده است که هم اعصاب مرکزی و هم محیطی را درگیر می کند.

گاهی ناتوانی حرکتی شدید شده و در مدت 3 تا 5 سال فرد را ناتوان می کند.تعداد افراد درگیر در این بیماری کم می باشد و 2 نفر در 100 هزار نفر درگیر می شوند. اغلب مبتلایان به این بیماری 40 تا 60 سال است.

در بیماری ای ال اس اختلال تنها در اعصاب حرکتی است بنابراین هیچ مشکلی در حواس پنج گانه ( بینایی، شنوایی،لامسه، چشایی و بویایی) نداریم و فرد از لحاظ هوشیاری مشکلی ندارد. و اعصاب چشم ها و مثانه تا مدت ها سالم می باشد.

در ابتدا علائمی مثل ضعیف شدن عضلات و خستگی بیش از اندازه وجود دارد و نیز اختلال در عضلات دست و پا و فک و صورت ایجاد می شود. مثلا فرد مرتب دچار پیچ خوردگی مچ پا می شود.غذا و نوشیدنی داخل گلو می پرد،ددر بستن دکمه های لباس مشکل دارد

.

این بیماری باعث مرگ سلول های عصبی کنترل کننده ی حرکت عضلات شده و موجب ضعف عضلانی -عصبی می گردد. به تدریج همه عضلات را مختل و ضعف عضلانی تا جایی پیشرفت می کند که منجر به فلج کامل می شود.

شاید ابتدا فلج دست ها ، پاها و یا هر دو را داشته باشیم و کم کم تنفس، بلع و تکلم، نفس کشیدن، غذا خوردن و صحبت کردن را مختل می کند.

علت مرگ این بیماران بیشتر مشکلات تنفسی می باشد.

به دلیل اختلال در بلع ریسک پریدن غذا و مایعات به ریه افزایش می یابد و فرد دچار سوء تغذیه و کم آبی شدید شده و نیز در معرض خفگی می باشد. در توانایی مغزی هیچ مشکلی ایجاد نمی شود

این بیماری هیچ علت مشخصی ندارد.اما جهش ژنی ، حمله سیستم ایمنی به سلول های سالم و افزایش میزان گلوتامین ( گیرنده های شیمیایی در مغز که افزایش میزان آن برای سلول های عصبی سمی است) در سلول های عصبی نخاع می تواند از جمله ی این عوامل باشد.

چون علت نامشخص است پیشگیری نیز ممکن نیست. این بیماری مسری نیست و شیوع آن تقریبا در هر دو جنس زن و مرد یکسان است.

این بیماری بدون درد است و در گوارش غذا  و جذب غذا مشکلی ایجاد نمی کند

…. .

طبق تحقیقات اخیر اکثر افراد مبتلا به ALS ظرف 2 تا 3 سال بعد می میرند.20% بیماران تا 5 سال و 10% تا 10 سال زنده می مانند.

استیون هاوکینگ دانشمند بزرگ فیزیک در سن 22 سالگی مبتلا به ALS شد و پیش بینی شد که 2 تا 3 سال زنده می ماند اما اکنون 69 سال دارد و 47 سال است که تنها توانایی حرکت چشمانش را دارد اما نه تنها ناامید نیست بلکه هر روز با اکتشافاتش دنیا را حیرت زده می کند.

در بیماری ALS زمینه ارثی کم است و چون علت معین نیست بنابراین هیچ درمانی و راه پیشگیری هم وجود ندارد.

تنها داروییکه فقط پروسه بیماری را به تأخیر می اندازد قرص ریلوزول (ریلوتک) است. این دارو بطور متوسط 3 ماه در کل سرعت بیماری را کاهش می دهد.

برای اثبات وجود ALS باید فرضیه ابتلا به سایر بیماریها را رد کرد و هیچ آزمایش خاصی برای اثبات آن وجود ندارد.

نوعی تپتید در مایع نخاعی همه بیماران مبتلا به ALS وجود دارد. درمانهای موجود فقط برای رفع علائم بوده و فقط با فیزیوتراپی می توان توانایی های حرکتی بیماران را بیشتر کرد

عصب سیاتیک

عصب سیاتیک بلندترین عصب بدن است که از ناحیه ی پایین ستون فقرات به دو شاخه تقسیم شده و هر شاخه وارد یکی از پاها می شود و از لحاظ حسی و حرکتی اندام های تحتانی را عصب دهی می کند.

این عصب می تواند در نواحی مختلفی دچار مشکل و یا فشار و به دنبال آن اختلال در خونرسانی شود. که به دنبال آن قسمت هایی از اندام تحتانی که توسط آن عصب دهی می شود دچار مشکل حسی یا حرکتی و یا هر دو می شود.

اولین جایی که عصب سیاتیک ممکن است دچار آسیب شود در محل کانال مهره ای و قبل از دو شاخه شدن عصب است.

گاهی عصب سیاتیک از ناحیه زیر زانو دچار گرفتگی می شود که در این موارد ممکن است افتادگی مچ پا اتفاق بیفتد.

علائم:

سوزن سوزن شدن پاها

بی حسی پاها

کرختی، سوزش و ضعف ماهیچه ها

سوزش کف پا

تشدید درد با فعالیت هایی مانند نشستن و برخاستن

درد مداوم در یک طرف باسن یا ران

دردی که از پایین کمر به کشاله ران می کشد

ضعف یا بی حسی در زمان حرکت دادن پاها

اسپاسم (گرفتگی)

علل:

علت اصلی این اختلال، بیرون زدگی دیسک بین مهره ای می باشد. سایر دلایل ایجاد این اختلال عبارتند از:

خشکی عضلات کنار ستون فقرات و جلو ران

عوارض بعد از جراحی

شغل (مانند راننده ها)

تشخیص:

تشخیص آسیب عصب سیاتیک از طریق معاینه و انجام تست های تشخیصی عصب سیاتیک امکان پذیر است.

درمان:

آسیب عصب سیاتیک با توجه به اینکه بزرگترین عصب بدن است ممکن است در صورت عدم درمان باعث ناتوانی در حرکت شود.

جهت کسب اطلاعات بیش تر در زمینه درمان یا مشاوره یا رزرو نوبت می توانید با شماره  0713726471009172424564 تماس بگیرید.

روش های درمانی مناسب به منظور پیشگیری و درمان آسیب عصب سیاتیک عبارتند از: فیزیوتراپی، طب سوزنی، مگنت درمانی، لیزر درمانی، تکنیک دستی، تیپینگ، شاک ویو تراپی.

فیزیوتراپی: فیزیوتراپی به قرارگیری صحیح ستون فقرات و در نتیجه کاهش فشار روی عصب سیاتیک کمک می کند و با تقویت عضلات ثبات دهنده کمر و لگن باعث کاهش آسیب به عصب سیاتیک می شود.

طب سوزنی: ممکن است عصب سیاتیک حین عبور از ناحیه پشت لگن و ران دچار گیرافتادگی شود که در این موارد با آزاد کردن بافت های اطراف عصب که موجب فشار روی عصب سیاتیک شده اند می توان فشار وارده را برداشت که در این موارد استفاده از درمان طب سوزن خشک بسیار کرآمد و اثربخش است.

در افرادی که به دلیل مشکلاتی از قبیل درد معده،مشکلات گوارشی،اختلالات کبد و کلیه و… قادر به خوردن داروهای مسکن نیستند، علاوه بر این افراد با قندخون بالا که در انجام برخی از درمان ها مانند تزریق داخل مفصل محدودیت دارند استفاده از طب سوزنی در بهبود بسیار مؤثر است.

تکنیک دستی: تکنیک تخصصی که با دست انجام می گیرد و تمرکز بر حرکات مفاصل و عصب می باشد. در این تکنیک با آزادسازی و انعطاف پذیری عصب و مفاصل باعث افزایش عملکرد عصب و دامنه حرکتی می شود.

تیپینگ: استفاده از چسب های مخصوصی است که به صورت تخصصی استفاده می شود و باعث کاهش التهاب عصب سیاتیک و کمک به ترمیم آسیب می شود.

لیزر درمانی: امواج لیزر قدرت زیادی برای نفوذ به بافت های عمقی و رسیدن به عصب تحت فشار و آسیب دیده دارد. این تکنیک  درمانی نه تنها درد را کاهش می دهد، باعث تسریع در بازسازی و ترمیم عصب می شود.

سوپر لیزر پرتوان که در کلینیک فیزیوتراپی تخصصی سیناطب انجام می شود با تأثیر عمقی تر نسبت به سایر لیزرها سرعت و کیفیت ترمیم و درمان را بالاتر می برد.

شاک ویو تراپی: شاک ویو تراپی از جمله روش های درمانی جدیدی است که می تواند با برداشتن فشار از روی عصب، باعث آزادسازی عصب عصب شود.

مگنت درمانی: برای از بین بردن التهاب عصب و دیسک ستون فقرات استفاده می شود. این نوع درمان مغناطیسی تنها روش درمانی است که می تواند مانند ام آر آی در استخوان نفوذ کرده و بر نواحی عمیق ستون فقرات و عصب سیاتیک تأثیر بگذارد.

اهداف فیزیوتراپی:

کاهش درد و التهاب