طب سوزنی شیراز | درمان دیسک شیراز

Monthly Archives: نوامبر 2017

تمرینات تقویتی و کششی عضلات مربوط به زانو

ای ال اس (ALS)

یکی از شایعترین بیماری های نورون های حرکتی ای ال اس یا اسکلروز جانبی آمیوتروفیک است نورون ها یا اعصاب که تغذیه نمی شوند به تدریج نابود می شوند. ای ال اس یک بیماری تخریبی و پیشرونده است که هم اعصاب مرکزی و هم محیطی را درگیر می کند.

گاهی ناتوانی حرکتی شدید شده و در مدت 3 تا 5 سال فرد را ناتوان می کند.تعداد افراد درگیر در این بیماری کم می باشد و 2 نفر در 100 هزار نفر درگیر می شوند. اغلب مبتلایان به این بیماری 40 تا 60 سال است.

در بیماری ای ال اس اختلال تنها در اعصاب حرکتی است بنابراین هیچ مشکلی در حواس پنج گانه ( بینایی، شنوایی،لامسه، چشایی و بویایی) نداریم و فرد از لحاظ هوشیاری مشکلی ندارد. و اعصاب چشم ها و مثانه تا مدت ها سالم می باشد.

تنها داروییکه فقط پروسه بیماری را به تأخیر می اندازد قرص ریلوزول (ریلوتک) است. این دارو بطور متوسط 3 ماه در کل سرعت بیماری را کاهش می دهد.

برای اثبات وجود ALS باید فرضیه ابتلا به سایر بیماریها را رد کرد و هیچ آزمایش خاصی برای اثبات آن وجود ندارد.

علائم:

ضعف عضلات

خستگی بیش از اندازه

اختلال در عملکرد عضلات دست،پا ،فک و صورت

پیچ خوردگی مچ پا به دلیل ضعف عضلات

ناتوانی در انجام حرکات ظریف (بستن دکمه های لباس)

مشکل در غذا خوردن (پریدن غذا در گلو)

به هم خوردن تعادل و زمین خوردن

دشواری در انجام فعالیت های روزمره

مشکل در نگه داشتن سر و ناتوانی در صاف نشستن

درد

علل:

این بیماری هیچ علت مشخصی ندارد.اما جهش ژنی ، حمله سیستم ایمنی به سلول های سالم و افزایش میزان گلوتامین ( گیرنده های شیمیایی در مغز که افزایش میزان آن برای سلول های عصبی سمی است) در سلول های عصبی نخاع می تواند از جمله ی این عوامل باشد.

علت مرگ این بیماران بیشتر مشکلات تنفسی می باشد.

به دلیل اختلال در بلع ریسک پریدن غذا و مایعات به ریه افزایش می یابد و فرد دچار سوء تغذیه و کم آبی شدید شده و نیز در معرض خفگی می باشد.

چون علت نامشخص است پیشگیری نیز ممکن نیست. این بیماری مسری نیست و شیوع آن تقریبا در هر دو جنس زن و مرد یکسان است.

درمان:

ALS یک بیماری پیشرونده ای است که با درمان های توانبخشی تا حدی قابل کنترل است و هدف از درمان های توانبخشی مانند: فیزیوتراپی، مگنت درمانی، طب سوزنی، لیزر درمانی و تکنیک دستی کاهش سرعت پیشرفت این بیماری و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی می باشد.

فیزیوتراپی: فیزیوتراپی به عنوان یک مداخله درمانیست که در این بیماری نقش مهمی در آموزش بیمار و خانواده آنها در جهت یادگیری حرکات ورزشی دارد.

تکنیک دستی: با انجام تکنیک هایی که با دست صورت می گیرد، مفاصلی که به دلیل ضعف و ناتوانی دچار خشکی شده اند آزاد شده و هم چنین حس عمقی مفاصل که در این بیماری دچار اختلال می شوند، بهتر می شوند.

مگنت درمانی: به دلیل اینکه بیماری ALS پیشرونده است و باعث آسیب به بافت های نخاعی می شود هرگونه روش درمانی که باعث کنترل پیشرفت این بیماری شود مفید می باشد. یکی از روش های درمانی نوین که به این منظور به کار برده می شود مگنت درمانی می باشد که با تأثیر بر بافت های نخاعی باعث کنترل پیشرفت این بیماری می شود.

طب سوزنی: در این بیماری به دلیل ناتوانی اندام ها، ماهیچه ها عملکرد طبیعی خود را از دست می دهند. با انجام طب سوزنی به دلیل تأثیر عمقی در بافت،ماهیچه و عصب عملکرد آنها را بهبود می بخشد.

در افرادی که به دلیل مشکلاتی از قبیل درد معده، مشکلات گوارشی، اختلالات کبد و کلیه و… قادر به خوردن داروهای مسکن نیستند، علاوه بر این افراد با قند خون بالا که در انجام برخی از درمان ها مانند تزریق داخل مفصل محدودیت دارند استفاده از طب سوزنی در بهبود بسیار مؤثر است.

لیزر درمانی: در بیماری ALS به دلیل ناتوانی در حرکت اندام ها، مفاصل دچار خشکی و در نتیجه دردناک می شوند. با استفاده از سوپرلیزر پرتوان مفاصل نرم تر شده و درد نیز کاهش می یابد.

سوپرلیزر پرتوان که در کلینیک فیزیوتراپی تخصصی سیناطب انجام می شود با تأثیر عمقی تر نسبت به سایر لیزرها سرعت و کیفیت ترمیم و درمان را بالاتر می برد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان یا مشاوره یا رزرو نوبت می توانید با شماره 07137264710 – 09172424564 تماس بگیرید.

عوارض:

این بیماری باعث مرگ سلول های عصبی کنترل کننده ی حرکت عضلات شده و موجب ضعف عضلانی -عصبی می گردد. به تدریج همه عضلات را مختل و ضعف عضلانی تا جایی پیشرفت می کند که منجر به فلج کامل دست ها، پاها و یا هر دو و حتی عضلات تنفسی می شود.

فلج و ضعف عضلات تنفسی باعث اختلالات تنفسی می شود و هم چنین با ضعف در عضلات بلع، عمل بلعیدن دچار اختلال می گردد.

در این بیماری ماهیچه های حنجره نیز درگیر می شوند و بیمار در گفتار خود مشکل پیدا می کند.

عصب سیاتیک

عصب سیاتیک بلندترین عصب بدن است که از ناحیه ی پایین ستون فقرات به دو شاخه تقسیم شده و هر شاخه وارد یکی از پاها می شود و از لحاظ حسی و حرکتی اندام های تحتانی را عصب دهی می کند.

این عصب می تواند در نواحی مختلفی دچار مشکل و یا فشار و به دنبال آن اختلال در خونرسانی شود. که به دنبال آن قسمت هایی از اندام تحتانی که توسط آن عصب دهی می شود دچار مشکل حسی یا حرکتی و یا هر دو می شود.

اولین جایی که عصب سیاتیک ممکن است دچار آسیب شود در محل کانال مهره ای و قبل از دو شاخه شدن عصب است.

گاهی عصب سیاتیک از ناحیه زیر زانو دچار گرفتگی می شود که در این موارد ممکن است افتادگی مچ پا اتفاق بیفتد.

علائم:

سوزن سوزن شدن پاها

بی حسی پاها

کرختی، سوزش و ضعف ماهیچه ها

سوزش کف پا

تشدید درد با فعالیت هایی مانند نشستن و برخاستن

درد مداوم در یک طرف باسن یا ران

دردی که از پایین کمر به کشاله ران می کشد

ضعف یا بی حسی در زمان حرکت دادن پاها

اسپاسم (گرفتگی)

علل:

علت اصلی این اختلال، بیرون زدگی دیسک بین مهره ای می باشد. سایر دلایل ایجاد این اختلال عبارتند از:

خشکی عضلات کنار ستون فقرات و جلو ران

عوارض بعد از جراحی

شغل (مانند راننده ها)

تشخیص:

تشخیص آسیب عصب سیاتیک از طریق معاینه و انجام تست های تشخیصی عصب سیاتیک امکان پذیر است.

درمان:

آسیب عصب سیاتیک با توجه به اینکه بزرگترین عصب بدن است ممکن است در صورت عدم درمان باعث ناتوانی در حرکت شود.

جهت کسب اطلاعات بیش تر در زمینه درمان یا مشاوره یا رزرو نوبت می توانید با شماره  0713726471009172424564 تماس بگیرید.

روش های درمانی مناسب به منظور پیشگیری و درمان آسیب عصب سیاتیک عبارتند از: فیزیوتراپی، طب سوزنی، مگنت درمانی، لیزر درمانی، تکنیک دستی، تیپینگ، شاک ویو تراپی.

فیزیوتراپی: فیزیوتراپی به قرارگیری صحیح ستون فقرات و در نتیجه کاهش فشار روی عصب سیاتیک کمک می کند و با تقویت عضلات ثبات دهنده کمر و لگن باعث کاهش آسیب به عصب سیاتیک می شود.

طب سوزنی: ممکن است عصب سیاتیک حین عبور از ناحیه پشت لگن و ران دچار گیرافتادگی شود که در این موارد با آزاد کردن بافت های اطراف عصب که موجب فشار روی عصب سیاتیک شده اند می توان فشار وارده را برداشت که در این موارد استفاده از درمان طب سوزن خشک بسیار کرآمد و اثربخش است.

در افرادی که به دلیل مشکلاتی از قبیل درد معده،مشکلات گوارشی،اختلالات کبد و کلیه و… قادر به خوردن داروهای مسکن نیستند، علاوه بر این افراد با قندخون بالا که در انجام برخی از درمان ها مانند تزریق داخل مفصل محدودیت دارند استفاده از طب سوزنی در بهبود بسیار مؤثر است.

تکنیک دستی: تکنیک تخصصی که با دست انجام می گیرد و تمرکز بر حرکات مفاصل و عصب می باشد. در این تکنیک با آزادسازی و انعطاف پذیری عصب و مفاصل باعث افزایش عملکرد عصب و دامنه حرکتی می شود.

تیپینگ: استفاده از چسب های مخصوصی است که به صورت تخصصی استفاده می شود و باعث کاهش التهاب عصب سیاتیک و کمک به ترمیم آسیب می شود.

لیزر درمانی: امواج لیزر قدرت زیادی برای نفوذ به بافت های عمقی و رسیدن به عصب تحت فشار و آسیب دیده دارد. این تکنیک  درمانی نه تنها درد را کاهش می دهد، باعث تسریع در بازسازی و ترمیم عصب می شود.

سوپر لیزر پرتوان که در کلینیک فیزیوتراپی تخصصی سیناطب انجام می شود با تأثیر عمقی تر نسبت به سایر لیزرها سرعت و کیفیت ترمیم و درمان را بالاتر می برد.

شاک ویو تراپی: شاک ویو تراپی از جمله روش های درمانی جدیدی است که می تواند با برداشتن فشار از روی عصب، باعث آزادسازی عصب عصب شود.

مگنت درمانی: برای از بین بردن التهاب عصب و دیسک ستون فقرات استفاده می شود. این نوع درمان مغناطیسی تنها روش درمانی است که می تواند مانند ام آر آی در استخوان نفوذ کرده و بر نواحی عمیق ستون فقرات و عصب سیاتیک تأثیر بگذارد.

اهداف فیزیوتراپی:

کاهش درد و التهاب