طب سوزنی شیراز | درمان دیسک شیراز

جلوگیری از کپی کردن مطالب

Monthly Archives: دسامبر 2019

SMA

SMAیا آتروفی عضلانی ستون فقرات یک بیماری ارثی است که بسته به شدت آن باعث ناتوانی بیمار ، تحلیل  عضلانی و اختلال در تحرک می شود. این بیماری انواع مختلفی دارد. بیماری SMA نوع یک شدیدترین نوع این بیماریست که 50 تا 60 درصد بیماران SMA را نوع یک تشکیل می دهد.

نام دیگر SMA نوع یک، وردینگ هافمن می باشد. این بیماران در تغذیه و بلع و حتی صحبت کردن دچار مشکل هستند.

بیماری SMA نوع دو بیش تر پاها و بازوها را درگیر می کند و نشستن در این کودکان مشکل است. مشکلات بلع هم در این نوع وجود دارد ولی نه به شدت نوع یک.

SMA نوع سه خفیف می باشد و با نام SMA نوجوانان یا کوگل برگ ولاندر نامیده می شود. این بیماران در دویدن و بالا رفتن از پله ممکن است نیاز به کمک داشته باشند.

SMA نوع چهار در بزرگسالان رخ می دهد و علائمی مانند پیچ خوردگی های مکرر مچ پا، ضعف عضلات دست ها و پاها و گاهی ضعف عضلات تنفسی دارند.

علائم

• کاهش یا فقدان رفلکس به ویژه در دست ها و پاها

• ضعف عضلانی

• اختلال تنفسی

• مشکل در بلعیدن

• ناتوانی در حرکت گردن، راه رفتن و نشستن

دلایل

این بیماری از والدین به کودک به صورت ارثی منتقل می شود و به دلیل انتقال ژن شکسته از والدین ایجاد می شود.

تشخیص

تشخیص این بیماری از طریق گرفتن نمونه خونی از بیمار و مشخص شدن نقص ژنی از طریق نمونه خونی می باشد. ام آر آی و نوار عصب نیز در تشخیص این بیماری کمک کننده است. لازم به ذکر است که گرفتن آزمایش ژنتیک این بیماری را دقیق تر نشان می دهد.

درمان

درمان این بیماری از طریق کنترل علائم آن می باشد. در حال حاضر درمان های دارویی برای کنترل وضعیت بیمار مناسب است و شامل داروهای اسپین رازا و نوسینرسن می باشد که باعث تنظیم ژن بیمار می شود.

درمان توانبخشی

هدف از درمان های توانبخشی به حداکثر رساندن توانایی بیمار، به حداقل رساندن خشکی و بی حرکتی، بازگرداندن حداکثر استقلال بیمار می باشد.

درمان های توانبخشی مناسب برای افراد مبتلا به بیماری SMA شامل: فیزیوتراپی، مگنت درمانی و لیزر درمانی می باشد.

فیزیوتراپی: فیزیوتراپی باعث تقویت عضلات، کاهش خشکی مفاصل و افزایش انعطاف پذیری می شود. هم چنین جهت تقویت عضلات تنفسی و تنفس بهتر کمک کننده است.

مگنت درمانی: مگنت با تحریک عضلات اطراف ستون فقرات و تحریک ریشه های عصبی باعث بهبود عملکرد دست ها و پاها می شود.

لیزر درمانی: در مواقعی که کوتاهی عضلات، خشکی مفاصل، ناتوانی و ضعف باعث ایجاد درد در این بیماران شود این درمان گزینه مناسبی برای بهبود درد این بیماران می باشد.

MS

MS  یا همان Multiple sclerosis (ام اس) بیماری مزمن پیشرونده است که بر سیستم اعصاب مرکزی (مغز و نخاع) اثر می گذارد. MS باعث از بین غلاف میلین ( غلافیست اطراف عصب، که باعث انتقال سر یع پیام های عصبی می شود ) در مغز و نخاع شده که باعث اختلال در پیام رسانی عصب می شود.

علائم

MS یک بیماری پیشرونده است که به اعصاب آسیب می زند و این آسیب اغلب منجر به بروز یکسری علائم جدی می شود. این علائم عبارتند از:

– اختلالات بینای

– اسپاسم و درد عضلانی

– بی حسی و سوزش

– ضعف

– خستگی

– اختلال در هماهنگی عضلات

– از دست دادن کنترل مثانه

– اختلال در راه رفتن و در مواقع شدید، ناتوانی

– گفتار نامفهوم در موارد شدید

– سرگیجه

– حرکت خود به خودی اندام ها

– درگیری عصب سه قلو و دردهای شدید در دندان و صورت

علل

دلیل قطعی این بیماری مشخص نیست اما یک یا چند عامل همزمان در ایجاد آن نقش آفرین است:

– اختلال سیستم خود ایمنی

– استرس

– کمبود ویتامین D

– وراثت

– مصرف دخانیات

– نژاد (اکثرا سفید پوستان)

– جنسیت (اغلب در خانم ها)

عوارض بیماری MS

-حساس و زود رنج شدن

-خستگی شدید

-کاهش اعتماد به نفس

-عدم تعادل

-افسردگی

درمان

MS بیماری ای است که نیاز به کنترل دارد و در صورت عدم درمان سیر پیشرفت بیماری تندتر می شود. بنابراین استفاده از درمان های توانبخشی در کنترل این بیماری و بازگشت برخی از توانایی های بیمار بسیار مؤثر و ضروری است.

جهت کسب اطلاعات بیش تر در زمینه درمان یا مشاوره یا رزرو نوبت می توانید با شماره 0713726471009172424564 تماس بگیرید.

درمان های توانبخشی شامل: فیزیوتراپی، مگنت درمانی، طب سوزنی، لیزر درمانی.

فیزیوتراپی:

فیزیوتراپی به بیماران MS کمک می کند که قدرت عضلات ضعیف شده را تا حد امکان دوباره بدست آورند و با تمرکز روی حرکات، از بدتر شدن وضعیت بیمار مانند کوتاه شدن عضلات و تاندون ها جلوگیری می کند و به بیمار کمک می کند که حداکثر توانایی خود را به دست بیاورد و تا حد امکان مستقل شود.

مگنت درمانی:

مگنت درمانی دستگاهی است که با قرارگیری روی سر باعث تقویت جریان های عصبی و در نتیجه بهتر شدن حرکات بیمار، بهبود تعادل، تسریع در حرکت و تا حد امکان استقلال بیمار می شود.

طب سوزنی:

طب سوزنی با قرار گیری نیدل های مخصوص در نواحی مشخص باعث خونرسانی به عضلات و تحریک عصب می شود و در نتیجه می تواند باعث تقویت عضلات و رفع کوتاهی و خشکی شود.

لیزر درمانی:

اگر بیماران MS به دلیل خشکی و ضعف عضلات و عصب درد داشته باشند لیزر درمانی گزینه مناسبی جهت کاهش درد آنها می باشد.

پیشگیری از ابتلا به بیماری MS

مصرف روزانه قرص ویتامینD

خوابیدن به اندازه کافی

رعایت رژیم غذایی سالم

داشتن یک برنامه ورزشی منظم

مدیریت استرس و فشار روانی

توصیه به بیماران مبتلا به MS

– درمان های توانبخشی را به طور منظم انجام دهید

– به منظور افزایش انگیزه در امور زندگی با افراد موفقِ مبتلا به بیماری MS صحبت کنید

– شرایط محیط کار و منزل خود را متناسب با وضعیت خود تغییر دهید

– حرکات و تمرینات را تا قبل از مرز خستگی انجام دهید

– در زمان تمرینات حتما آب بنوشیداگر در راه رفتن تعادل ندارید حتما از عصا استفاده کنید

– به طور منظم ورزش کنید

– در محیط خنک قرار بگیرید

– وزن را در وضعیت متعادل حفظ کنید

– استرس را از خود دور کنید

– استراحت کافی داشته باشید

– خواب کافی و مناسب داشته باشید

نا امید نباشید در حال حاضر راه های متعددی جهت درمان بیماری MS در حال بررسی و اجرا است.