Monthly Archives: فوریه 2020

فیبرومایالژیا

فیبرومایالژیا سندروم اسکلتی – عضلانی مضمن است که فرد مبتلا در نقاط زیادی از بدن خود درد دارد. این سندروم اغلب با خستگی و اختلال در خواب همراه است. افراد مبتلا به فیبرومایالژیا آستانه درد پایینی دارند و درد را بیش از حد احساس می کنند.

انتشار درد به تمامی  نقاط بدن

حساسیت به گرما و سرما

درد اسکلتی – عضلانی

بروز مسائل روانی مثل افسردگی

احساس خستگی

آستانه درد بسیار پایین

سر درد

اختلال حافظه

اسپاسم

بی حسی و مور مور شدن در دست ها و پاها

اختلال خواب

علل

اگرچه علت دقیق بیماری فیبرومایالژیا مشخص نیست ولی علت های زیر می تواند باعث ایجاد آن شود:

آلرژی دارویی

عفونت های ویروسی

اختلالات هورمونی

استرس شدید

سندروم روده تحریک پذیر

سندروم پیش از قاعدگی

درمان

درمان های کمک کننده به فیبرومایالژیا در کاهش درد و بهبود کم خوابی بسیار مؤثرند. درمان این سندروم شامل داروهای مسکن و ضد افسردگی و درمان های توانبخشی مانند فیزیوتراپی، طب سوزنی و لیزر درمانی است.

فیزیوتراپی: فیزیوتراپی در بیماری فیبرومایالژیا باعث کاهش نقاط درد و بهبود کیفیت خواب می شود. علاوه بر این آموزش تمرینات مناسب و انجام این تمرینات توسط فرد مبتلا جهت کنترل بیماری بسیار مؤثر است.

لیزر درمانی: با درمان لیزر بر روی نقاط دردناک، التهاب و درد کاهش می یابد.

طب سوزنی: در طب سوزنی با شناسایی نقاط درگیر و آزاد کردن این نقاط توسط طب سوزنی درد و گرفتگی به طور مؤثر کاهش می یابد.

میاستنی گراویس

میاستنی گراویس نوعی بیماری عضلانیست که در این بیماری سیستم ایمنی باعث اختلال در جذب ماده ای به نام استیل کولین می شود که این ماده مسئول حرکت طبیعی ماهیچه می باشد.

علائم:

افتادگی پلاک ها

دو بینی

ضعف در عضلات گردن (بالا نگه داشتن سر)

مشکلات تنفسی

ضعف در عضلات صورت (اخم کردن، خندیدن)

مشکلات در بلعیدن

ناتوانی در بلند کردن اشیا

مشکلات در راه رفتن

ضعف عضلات و مشکل در حرکت اندام ها

اختلال تعادلی

اختلال در برخواستن از روی زمین

علل:

در این بیماری سیستم ایمنی بدن پروتئین هایی بنام پادتن تولبد می کند که گیرنده های عضلانی را مختل می کند. با اختلال گیرنده های عضلانی، عضلات نمی توانند سیگنال های عصبی را دریافت کنند، بنابراین دچار ضعف و مشکل می شوند. گاهی مشکلات ژنی باعث ایجاد این بیماری می شوند و گاهی برخی از محرک ها مثل سرطان می تواند باعث ایجاد این بیماری شود.

عوامل تشدید کننده بیماری میاستنی گراویس:

استرس

خستگی

فعالیت بیش از حد

درمان:

این بیماری بر اساس شدت، پیشرفت های متفاوتی دارد. گاهی این بیماران می توانند به زندگی طبیعی برگردند. بهترین درمان برای این بیماران درمان های توانبخشی شامل : فیزیوتراپی و طب سوزنی می باشد.

فیزیوتراپی: در فیزیوتراپی با کمک دستگاه های الکتریکی و تکنیک های مخصوص دستی، مسیر عصبی عضله تسهیل می شود و به بازگشت عملکرد طبیعی عضله کمک می کند و هم چنین با کمک تمرین درمانی و ورزش هایی که مخصوص این بیماری است حداکثر استقلال عملکردی بیماران بدست می آید.

علاوه بر این در مواقعی که شدت بیماری زیاد است با انجام فیزیوتراپی از پیشرفت مشکلات تنفسی و خشک شدن مفاصل می توان جلوگیری کرد.

طب سوزنی: با قرار گیری نیدل هایی در نقاط مخصوص عضله می توان تا حد امکان عملکرد طبیعی عضله را باز گرداند.

فیبرومایالژیا

این فیلم متعلق به آقای دهقانی می باشد که به مدت 20 سال مبتلا به بیماری فیبرو مایالژیا بوده اند، به گونه ای که به علت درد و گرفتگی های شدید قادر به حرکت نبودند و خوشبختانه بعد از گرفتن یک دوره درمان 10 جلسه ای در کلینیک فیزیوتراپی سیناطب درد و گرفتگی ایشان به طور چشمگیری کاهش یافت.