طب سوزنی شیراز | درمان دیسک شیراز

جلوگیری از کپی کردن مطالب

Monthly Archives: آوریل 2017

طب سوزنی در شیراز

طب سوزنی یا سوزن درمانی که به زبان چینی به آن ژن جیو (ZHEN JIU) گفته می‌شود مهم‌ترین شاخه طب سنتی چینٰ است است که با فروکردن سوزن‌های بسیار نازک به نقاط خاصی از بدن که گذرگاه‌های انرژی دانسته می‌شوند باعث تسکین درد و یا درمان مشکل خاصی از بیمار می‌شود. براساس تئوری طب سوزنی، این نقاط خاص بر روی مسیرهای خاصی از بدن با نام گذرگاه قرار دارند که انرژی حیات که در زبان چینی به آن «چی» (QI) گفته می‌شود در آنها جریان دارد.

پس از آن که طب سوزنی نیز به مانند سایر روش‌های طب سنتی در دنیا، از سیستم‌های پزشکی و بهداشتی چین حذف و با طب کلاسیک جدید جایگزین شده بود، در زمان مائو و به دلیل کمبود پزشک در چین، مجدداً بر سر زبان‌ها افتاد. طب سوزنی از اواخر قرن بیستم توسط پژوهشگران مورد پژوهش جدی علمی قرارگرفته‌است، هم از جهت نحوه اثر آن و پایه‌هایش و هم از جهت اثرهای بالینی‌اش. در گذشته‌های نه چندان دور توافقی میان پزشکان و درمانگران بر علمی بودن و مؤثر بودن اثرهای ناشی از درمان طب سوزنی حاصل نمی‌شد اما اکنون با آزمایش‌های بالینی گوناگون بر اثبات‌پذیری درمان و تسکین بیماری‌های مختلف دیگر اثر طب سوزنی چیزی فراتر از دارونما گشته‌است. مختلف.

طب سوزنی:

طب سوزنی به دو روش چینی و امریکایی انجام می شود. این روش درمانی، امروزه تنها تکنیک غیرجراحی است که می توان توسط آن به داخل بدن دسترسی داشت.

طب سوزن چینی از دیرباز مورد استفاده قرار می گرفته و امروزه نیز در مشکلات مختلفی از جمله موارد زیر کاربر دارد:

سردرد

میگرن

استرس

اختلالات گوارشی مثل یبوست

کاهش و افزایش اشتها

کاهش و افزایش وزن

چین و چروک

اما طب سوزن امریکایی روشی نوین است که با آمدن این تکنیک تحولی عظیم در علم پزشکی جهت بهبود اختلالات اسکلتی – عضلانی و عصبی ایجاد شد.

طب سوزن امریکایی که با نام طب سوزن خشک شناخته شده است در رفع مشکلاتی مانند گرفتگی عصب سیاتیک، ساق پا، التهاب، خشکی شانه، درد مفاصل(زانو، کمر و ..)، دیسک، تنگی کانال نخاعی، گرفتگی عصب مچ دست و فلج عصب صورت مورد استفاده قرار می گیرد.

در این روش به دلیل عمق نفوذ بیشتر سوزن، امکان ایجاد تغییرات در بافت های عمقی زیاد است.

طب سوزن خشک باید حتما توسط متخصص فیزیوتراپیست به دلیل شناخت کامل آناتومی بدن انجام گردد.

درمان دیسک شیراز

بین مهره های ستون فقرات، دیسک به صورت کیسه هایی از مایع وجود دارد که باعث حرکت راحت ستون فقرات در خم و راست شدن می شود. هم چنین باعث جلوگیری از ضربه به مهره های ستون فقرات می شود.

هنگام بلند کردن اجسام سنگین یا نشستن های طولانی مایع داخل دیسک بیرون می زند که به آن پارگی یا بیرون زدگی دیسک می گویند.

فتق دیسک یا بیرون زدگی دیسک کمر را می توان با توجه به اندازه آن به چند دسته تقسیم کرد:

درجه یک: معمولاً در کارهای روزمره با توجه به نشستن، ایستادن و خم و راست شدن های معمولی به وجود می آید که مایع داخل دیسک کمی دچار التهاب و برجستگی می شود و نیاز به درمان ندارد و باعث دردهای بسیار کوتاه مدت (چند ساعت تا یک روز) می شود.

درجه دو: با نشستن های طولانی مدت و خم و راست شدن های زیاد باعث برجستگی مایع داخل دیسک می شود. قسمت های کمی از دیواره دیسک دچار پارگی می گردد که نیاز به درمان دارد و با درمان بهبودی کامل می یابد.

درجه سه: این نوع بیرون زدگی با وارد آوردن فشار زیاد روی ستون فقرات در طولانی مدت ایجاد می شود. که در این نوع بیرون زدگی، دیواره های دیسک پاره شده و محتویات داخل دیسک به مقدار زیادی بیرون می ریزد که به صورت دردهای تیر کشنده و بی حسی نِمود پیدا می کند.

این نوع بیرون زدگی قطعاً نیاز به درمان دارد و در صورت تأخیر در درمان ممکن است که منجر به جراحی شود، اما در صورت درمان به موقع، این نوع پارگی تا حدی قابل بهبود است.

درجه چهار: در این نوع بیرون زدگی دیواره دیسک کاملاً پاره می شود و محتویات داخل دیسک بیرون می ریزد که در بسیاری از موارد و بسته به شرایط فرد (نداشتن قند بالا، پوکی استخوان، وزن بالا) نیاز به جراحی است و در صورت داشتن قند خون و وزن بالا باید از درمان های غیر جراحی استفاده شود. چون در صورت انجام جراحی ریسک عفونت و جواب ندادن جراحی بالا است.

علائم:

– درد ملایم تا شدید در کمر یا گردن

– انتشار درد به اندام تحتانی

– بی حسی و گزگز کردن پاها

– ضعف عضلات مرتبط با دیسک

– اختلال در حفظ تعادل

– لنگیدن هنگام راه رفتن

– اسپاسم عضلانی

– ضعف شدید اندام تحتانی در موارد شدید، مثل افتادگی مچ پا( فرد توانایی بالا آوردن مچ پا را ندارد )

– تشدید درد پس از بیدار شدن

– تشدید درد با انجام یکسری فعالیت های خاص یا قرار گرفتن بدن در یک وضعیت خاص، مثل نشستن

دلایل:

– حرکات ناگهانی و شدید

– بلند کردن و حمل اجسام سنگین

– ضربه و آسیب به ستون فقرات

– افزایش سن

– فشار مکرر به دیسک کمر

– فعالیت شدید بدنی (ورزش های بدنسازی)

– ضعف عضلات شکمی

– عدم انجام حرکات کششی به منظور گرم کردن قبل از شروع فعالیت های ورزشی

– چرخش ناگهانی و شدید بدن

– سقوط از ارتفاع

– اضافه وزن

– شغل (مشاغلی که نیاز به نشستن طولانی مدت دارند مثل کارمندان بانک)

– وراثت

تشخیص:

بیرون زدگی دیسک در بیماران با توجه به علائم آن تشخیص داده می شود. در بعضی از موارد جهت تشخیص درجه بیرون زدگی دیسک، نیاز به انجام ام آر آی می باشد.

درمان:

با توجه به اینکه بیرون زدگی دیسک درجات مختلفی دارد،بنابراین درمان هرچه سریعتر دیسک کمر ضروری است و حتی در مواقع خفیف تا متوسط در صورت درمان زود هنگام کاملاً قابل بهبود است.

نکته قابل توجه این است که بسیاری از بیماران با روش های غیر جراحی قابل درمان هستند و نیازی به شکافته شدن ستون فقرات و عوارض ناشی از جراحی نیست. متاسفانه شمار زیادی از بیماران از ابتدا به جراح مراجعه کرده و اقدام به جراحی می نمایند. گاهی اوقات بعد از جراحی نیز پس از گذشت مدت زمانی مجددا علائم بیمار بازمی گردد ودردهای تیر کشنده و بی حسی های قبل از عمل، دوباره به سراغ بیمار می آید.

بنابراین بی خطرترین و بهترین گزینه ی درمان جهت بیماران با آسیب دیسک کمر، درمان های غیر جراحی شامل: فیزیوتراپی (مادون قرمز، تمرین درمانی)، مگنت تراپی، طب سوزنی، لیزر درمانی وتکنیک دستی است.

کلینیک تخصصی سیناطب با حضور متخصص فیزیوتراپیست مجرب و مجهز به پیشرفته ترین تکنیک ها در درمان بسیاری از بیماران موفق بوده است.

جهت کسب اطلاعات بیش تر در زمینه درمان یا مشاوره یا رزرو نوبت می توانید با شماره 07137264710 – 09172424564 تماس بگیرید.

فیزیوتراپی: یکی از درمان های مؤثر و مهم بیرون زدگی دیسک کمر است. در فیزیوتراپی با بهره گیری از مدالیته های درمانی و تمرین درمانی های مخصوص و با تقویت عضلات شکم، کمر و لگن به کنترل درد و بهبود علائم ناشی از بیرون زدگی دیسک کمک می کند.

طب سوزنی: با آزاد کردن فشار روی دیسک و ریشه های عصبی باعث کاهش علائم تیر کشنده و بی حسی و آزاد شدن بافت های اطراف دیسک می شود.

هم چنین در افرادی که به دلیل مشکلاتی از قبیل درد معده، مشکلات گوارشی، اختلالات کبد و کلیه و… قادر به خوردن داروهای مسکن نیستند، علاوه براین افراد با قند خون بالا که در انجام برخی از درمان ها مانند تزریق داخل مفصل محدودیت دارند، استفاده از طب سوزنی در بهبود بسیار مؤثر است.

مگنت تراپی: استفاده از جریان های مغناطیسی است که اطراف بافت آسیب دیده ایجاد می شود و به بهبود پارگی دیسک کمر و عملکرد بهتر آن کمک می کند.

لیزر درمانی: دستگاه لیزر درمانی استفاده از جریان های ترمیمی با عمق نفوذ بالا می باشد که در ترمیم پارگی دیسک کمر مورد استفاده قرار می گیرد و باعث کاهش درد، التهاب دیسک و دردهای تیر کشنده به پا می شود.

سوپر لیزر پرتوان که در کلینیک فیزیوتراپی سیناطب انجام می شود با تأثیر عمقی تر نسبت به سایر لیزرها سرعت و کیفیت ترمیم و درمان را بالاتر می برد.

تکنیک دستی: در بعضی از مواقع با بیرون زدگی و پارگی دیسک کمر، لگن و کمر دچار گرفتگی می شود و با انجام تکنیک های مخصوص که با دست انجام می شود، گرفتگی آزاد می شود.

پیشگیری:

– انجام حرکات کششی و گرم کردن قبل از شروع فعالیت ورزشی

– داشتن رژیم غذایی مناسب به منظور کنترل وزن

– اجتناب از انجام فعالیت های شدید

– اجتناب از نشستن طولانی مدت

– بلند نکردن اجسام سنگین

– استفاده از توالت فرنگی

– تقویت عضلات شکم

– انجام درمان زود هنگام در موارد خفیف به منظور پیشگیری از عوارض بیرون زدگی و پارگی دیسک (فلج شدن در موارد شدید)

طب سوزنی شیراز

طب سوزنی: