طب سوزنی شیراز | درمان دیسک شیراز

ژوئن 2017 – فیزیوتراپی و طب سوزنی سیناطب

Monthly Archives: ژوئن 2017

درمان خار پاشنه در شیراز

درمان خار پاشنه در شیراز , درمان خار پاشنه شیراز , درمان خار پاشنه , درمان خار پاشنه با داروهای گیاهی , Treatment of heel thorns in Shiraz

درمان خار پاشنه شیراز

درمان گیاهی خار پاشنه در شیراز

جدیدترین درمان خارپاشنه

درمان خارپاشنه
Treatment of heel thorns in Shiraz

خار پاشنه

در گذشته پیام "پای شما قلب دوم شماست" را شنیده اید. این جمله بیانگراهمیت نقش پا در بدن است.طی همه ی جابه جایی ها در طول روز بیشترین فشار به کف پا وارد می شود. فشار وارده به پا به کل اندام ها از جمله زانو و ستون فقرات وارد می شود، بنابراین سلامت پا با قسمت های دیگر بدن در ارتباط است.

یک پرده نازک به اسم فاسیای کف پا از پنجه های پا تا استخوان پاشنه کشیده شده است و وظیفه اصلی آن حفظ قوس کف پایی جهت کاهش فشار و شوک های وارده به کف پا می باشد و می توان گفت به عنوان یک کمک فنر عمل می کند.

این غلاف دارای ظرفیت و استقامت بالایی جهت تحمل فشارهای وارده می باشد. درصورتیکه میزان استرس و فشار از یک حد بیشتر شود ایجاد پارگی های ریزی در این لایه ایجاد می شود که در صورت ادامه فشار خونریزی ، درد و تورم ایجاد می گردد.

به دنبال کشیدگی زیاد این ناحیه پاشنه ی پا تحریک شده و سلول های استخوان ساز شروع به ساختن استخوان اضافی می کنند که به آن خارپاشنه می گویند.

در توضیح مکانیسم ایجاد خارپاشنه یکی دیگر از علل ایجاد به این شکل است که در اثرافزایش فشار به طور مستمر مثل دویدن یا ایستادن طولانی یا ضربات وارده به ناحیه پاشنه مثل پرش خارپاشنه ایجاد می شود.

فاکتورهای زیادی التهاب در غلاف کف پا و خارپاشنه را ایجاد می کنند که در زیر به آن اشاره می شود:

1. ایستادن های طولانی
  2. دویدن زیاد
  3. چاقی (افزایش وزن)
  4. کفش نامناسب با کفی سفت
  5. پوشیدن زیاد دمپایی
  6. بارداری
  7. تزریق کورتون
  8. صافی کف پا
  9. سفتی و خشکی ماهیچه های کف پا
  10. چرخش روبه داخل پا حین راه رفتن
  11. نرم نبودن پاشنه به خصوص در افراد مسن

در صورت بروز التهاب درفاسیای کف پایی دردی تیز و آزاردهنده در ناحیه کف پا به خصوص داخل قوس پا و اطراف پاشنه احساس می شود که این درد به خصوص صبح ها هنگام برخاستن از خواب در چند قدم اول و یا پس از یک استراحت بیشتر می شود و با ادامه راه رفتن و گرم شدن کاهش می یابد و در اثر ایستادن طولانی یا تغییر حالت از نشسته به ایستاده، به دنبال رانندگی طولانی پس از ورزش یا فعالیت زیاد یا پیاده روی دوباره شدت پیدا می کند. همچنین بالا رفتن از پله برای فرد مشکل است.

از هر ده نفر یک نفر به خارپاشنه مبتلا می شود. این مشکل درافراد فعال بین 40 تا 70 سال بسیار دیده می شود البته در همه افراد و جنسیت ها خار پاشنه می تواند ایجاد شود.

چنانچه می دانید پیشگیری بهتر از درمان است و برای پیشگیری از خارپاشنه رعایت نکات زیر ضروری است:

1. کفش باید دارای کفی نرم بخصوص در قسمت پاشنه باشد و کفش هایی با کفی سفت و کهنه مناسب نیستند.
  2. بهتر است تا حد امکان به جای دمپایی از کفش استفاده شود تا بالشتک پاشنه حمایت خود را از دست ندهد.
  3. کشش منظم و صحیح عضلات ساق پا بسیار موثر است
  4. بعد از رانندگی یا راه رفتن طولانی پاها را به مدت 20 دقیقه بالا قرار دهید.
  5. استفاده از کمپرس یخ هر چند ساعت به مدت 15 تا 20 دقیقه پس از فعالیت و درد در ناحیه کف پا و ساق
  6. انجام برنامه درمانی و معاینه توسط متخصص فیزیوتراپی

در معاینه ، با لمس ناحیه پاشنه و غلاف کف پا و حتی یک عکسبرداری ساده این مشکل قابل تشخیص است

در صورت نادیده گرفتن خارپاشنه و عدم درمان، این عارضه توسعه پیدا کرده و فرد را تا مرز ناتوانی در راه رفتن پیش می برد.

امروزه درمان خارپاشنه و التهاب غلاف کف پا امکان پذیر است. جدیدترین درمان موجود برای خارپاشنه شاک ویوتراپی است که با توجه به محکم بودن خارپاشنه این دستگاه با امواج عمقی و قوی، تاثیر مستقیم و عمقی بر خارپاشنه می گذارد. کلینیک فیزیوتراپی سیناطب با استفاده از دستگاه پیشرفته شاک ویو و سوپر لیزر پرتوان در درمان بیماران مبتلا به خارپاشنه موفق بوده و با ارائه خدمات نوین در جهت بهبود خارپاشنه درخدمت بیماران عزیز می باشد.

جراحی در خارپاشنه به هیچ وجه توصیه نمی شود چون احتمال برگشت خار بالاست. علاوه بر این در جراحی خطر خونریزی، آسیب به بالشتک پاشنه، غلاف کف پا و آسیب به عصب وجود دارد.

گاهی برای کاهش درد بیماران داروهای مسکن شامل ناپروکسن، ایبوپروفن و .. تجویز می شود که باید توجه داشت دارو به منزله ی درمان نیست و فقط جهت کاهش درد بیمار داده می شود.بنابراین درمان خارپاشنه ضروری است.

جدیدترین درمان خارپاشنه

جدیدترین روش های درمان خارپاشنه ، روش های درمان خارپاشنه

کلینیک تخصصی سینا طب بزرگترین و متخصص ترین کلینیک درمان بیماری ها می باشد ، کلینیک راسپینا به صورت تخصصی در زمینه درمان خارپاشنه فعالیت می کند ، در صورت هرگونه مشکل می توانید قبل از حضور با کلینیک تماس بگیرید

خار پاشنه

خار پاشنه (به انگلیسی: Calcaneal Spur) یا خار زیرین پاشنه یکی از ریشه‌های برجسته دردهای پیرامونپاشنه است خود این خار در حالت سرشتی، به گونه برجستگی استخوانی

خار پاشنه یکی از رایج‌ترین علل درد پاشنه پا است که با درد و التهاب نوار بافتی‌ ضخیمی، موسوم به پلانتار فاسیا یا آرنگ یا رباط کف پا، همراه است که از ابتدا تا انتهای کف پا کشیده شده است و استخوان پاشنه را به پنجه و انگشتان وصل می‌کند. برای بهبود بیماری پاشنه دردباید به پزشک مراجعه کرد .

درد ساق پا

به دنبال رانندگی طولانی مدت یا راه رفتن طولانی و دویدن، فرد احساس سفتی، گرفتگی و درد در ناحیه ساق پا ( جلو یا پشت ساق) دارد که بعد از کمی فعالیت شروع شده و حتی تا چند دقیقه بعد از استراحت احساس درد باقی می ماند.

دلیل این عارضه گرفتگی و یا کشیدگی در عضلات ساق می باشد.جهت پیگیری از این حالت باید از کف مناسب استفاده شود.بعد از فعالیت پاها روی دو بالش بالا قرار بگیرند

در صورت عدم توجه به این ناحیه گرفتگی و کم خونی در عضلات زیاد شده و نیاز به مداخله درمانی جهت رفع این عارضه می باشد.

در کلینیک تخصصی سیناطب با استفاده از تجهیزات پیشرفته فیزیوتراپی، سوپرلیزر و طب سوزن خشک می توان این مشکل را برطرف نمود

ضعف لگن ناشی از بارداری

در دوران بارداری به خصوص در ماه های آخر با افزایش وزن نوزاد، شکم به جلو آمده و عضلات شکم دچار ضعف و کشیدگی شدید می شوند.

علاوه بر این تغییرات هرمونی در این دوره منجر به شل شدن رباط ها و کپسول مفاصل می گردد نتیجه آن افزایش گودی کمر، ضعف عضلات کف لگن و درد می شود.

در صورتیکه فرد قبل از بارداری مشکلاتی از قبیل کمر درد، ضعف عضلات شکم و باسن و یا افزایش وزن داشته باشد این اختلالات و مشکلات بیشتر می شود.

ورزش منظم و آمادگی بدنی قبل از بارداری ، تنظیم کالری مصرفی با میزان نیاز و سطح فعالیت فرد و مراقبت های دوران بارداری بسیار با اهمیت است.

استفاده از گن های دوران بارداری ، پیاده روی منظم، تغذیه صحیح، مدیریت استرس و تمرینات مناسب هر فرد زیر نظر متخصص فیزیوتراپیست بسیار مهم است.

پس از زایمان به دلیل کشیدگی شدید رباط ها و بی ثباتی مفاصل بخصوص پس از سزارین فرد با فعالیت هایی مثل خم شدن و ایستادن دچار درد های ناحیه لگن و کمر می  شود.

در برخی خانم ها پس از گذراندن دوره ی بارداری بی اختیاری ادرار به وجود می آید که با تقویت عضلات و رباط های کف لگن توسط متخصص فیزیوتراپیست این مشکل برطرف می گردد.

بارداری و زایمان پروسه ای دشوار است که باعث ایجاد اختلال زیادی در خانم ها می شود و در صورت عدم جبران این مشکلات در آینده تنگی کانال نخاعی، افتادگی لگن ، درد ستون فقرات  و اختلالات کمر و لگن را به همراه دارد.

انحراف انگشت شست (هالوکس والگوس)

انحراف انگشت پا در بسیاری از موارد ارثی است اما  دلایل دیگر هم می تواند باعث ایجاد آ شود. معمولا کسانیکه عادت به پوشیدن کفش های پاشنه بلند یا جلو باریک به مرور زمان باعث انحراف انگشت شست به سمت انگشتان دیگر می شود. به دلیل اینکه حین راه رفتن فشار از زیر انگشت شست می گذرد بنابراین توزیع فشار با اشکال مواجه می شود. انحراف انگشت پا باعث کشیدگی روی عناصر و بافت های سمت داخل شست و نیز محل اتصال استخوان کف پا با شست به دلیل انحراف شست حالت بیرون زدگی دارد. با تماس کفش و راه رفتن دچار التهاب و درد می شود.

بهترین راه پیشگیری از بروز این مشکل استفاده از کفش مناسب است. انجام تمرینات مخصوص در جهت تقویت ماهیچه های داخلی پا در جهت بهبود و پیشگیری از این اختلال کمک کننده است.گاهی این مشکل همراه با درد است که باید حتما تحت درمان لیزر پرتوان قرار گرفته تا بهبود یابد

اختلال تعادلی

اختلالات تعادلی معمولا به چند دلیل در فرد اتفاق می افتند

ضربه به سر

اسیب مخچه

مننژیت

تشنج

عفونت گوش و اختلالات دیگر در گوش میانی

آتروفی مغز

پیری و افزایش سن

اندازه نبودن پاها

اختلال در لگن

آسیب و یا جراحی اندام تحتانی

باید بدانید که تعادل خوب نیاز به سیستم عصبی- عضلانی و اسکلتی سالم دارد. در بیماران با مشکلات تعادل ابتدا باید علت مشخص شده و سپس تحت درمان قرار گیرند و با برنامه ریزی صحیح درمانی تا حد امکان بهبودی یابند.

نوروپاتی دیابت

بیماری شایع دیابت که روزانه رو به افزایش است در صورت عدم کنترل و یا بالا بودن شدید قند عوارض زیادی به جا می گذارد.از جمله عوارض این بیماری آسیب به کلیه، معده، چشم، قلب، سیستم عصبی و .. است.

درگیری های سیستم عصبی در بیماران مبتلا به دیابت به شکل دستکش – جورابی است. یعنی احساس بی حسی، مور مور و .. در انتهای اندام های دست و پا گزارش می شود.

اختلال در سیستم عصبی باعث افتادن دمپایی از پا، ضعف در بالا آوردن مچ پا، خشکی پوست در این بیماران می شود.

پیشرفت این بیماری باعث بی حسی شدید در پا و لنگیدن ، ضعف و ناتوانی  در راه رفتن، مشکلات تعادل حین ایستادن و راه رفتن و گاهی زمین خوردن می شود.

تغذیه سالم، خوردن دارو و فیزیوتراپی نقش مهمی در کنترل و بهبود عوارض ناشی از بیماری دیابت دارد

..