کشیدگی رباط

کشیدگی رباط دست:

رباط ها به منزله ی یک طناب، استخوان ها را در محل مفصل به هم متصل می کنند و مانع از هم گسستن و به هم خوردن نظم قرارگیری اجزاء مفصل می شوند.

در صورت ضربه یا حرکت شدید در یک مفصل رباط دچار کشیدگی یا پارگی می شود. در این صورت عضو آسیب دیده مستعد در رفتگی و اختلال در عملکرد می شود، ثبات مفصل به خطر افتاده و مفصل دچار شلی و لقی می شود و به دنبال آن ساییدگی زودرس به وجود می آید.

انواع کشیدگی رباط:

کشیدگی رباط به طور کلی به سه دسته تقسیم می شود:درجه 1 (خفیف)، درجه2 (متوسط)، درجه3 (شدید)

درجه 1 (خفیف): در کشیدگی درجه1 رباط پاره نمی شود که در عوام به آن رگ به رگ شدن می گویند. در اغلب موارد نیاز به درمان ندارد مگر اینکه درد فرد زیاد باشد.

درجه 2 (متوسط): در کشیدگی درجه 2 قسمتی از رباط (نه به صورت کامل) پاره می شود. حرکت مفصل و فشار روی آن دردناک است. در اغلب مواقع دچار ورم می شود که گاهی همراه با کبودی است.

درجه 3 (شدید): در کشیدگی درجه 3 رباط کاملاً پاره می شود. در بیش تر مواقع فرد دردی به دلیل پارگی کامل رباط حس نمی کند. در این نوع پارگی مفصل دچار التهاب و بی ثباتی می شود و گاهی اوقات ممکن است جراحی لازم شود.

کشیدگی رباط چگونه ایجاد می شود؟

زمین خوردن

بلند کردن اجسام سنگین

تصادف

ضربه مستقیم

در رفتگی های مکرر

دیابت

افزایش سن

رماتیسم

خوردن برخی از داروها (مانند داروهای کورتونی)

کشیدگی رباط چه درمان هایی دارد؟

معاینه بالینی بیمار با انجام تست های مخصوص جهت تشخیص پارگی رباط توسط فیزیوتراپیست صورت می گیرد. گاهی مواقع با توجه به شدت آسیب و وضعیت بیمار انجام آزمایش های دیگر و گرفتن عکس رادیولوژی لازم می شود.

با توجه به اینکه رباط نقش ثبات دهنده برای مفصل دارد انجام درمان زود هنگام در کشیدگی های رباط به منظور پیشگیری از عوارض آن (خشکی مفصل، کشیدگی های مکرر در آینده، در رفتگی مفصل، دردهای دائم)ضروری است.

به این منظور انجام درمان های فیزیوتراپی (الکتروتراپی، مادون قرمز، تمرین درمانی)، لیزر درمانی، طب سوزنی، مگنت درمانی، تیپینگ ضرورت دارد.

جهت کسب اطلاعات بیش تر در زمینه درمان یا مشاوره و یا رزرو نوبت می توانید با شماره  07137264710- 09172424564 تماس بگیرید.

فیزیوتراپی: در کلینیک تخصصی سیناطب درمان هایی که برای کشیدگی رباط توسط متخصصین فیزیوتراپی انجام می شود، باعث کاهش درد و التهاب ایجاد شده در محل آسیب دیده می شود. بدین منظور با استفاده از تحریکات الکتریکی و انجام تمرینات درمانی مخصوص دامنه حرکتی افزایش یافته و ماهیچه هایی که به دلیل آسیب رباط ضعیف شده اند، تقویت می شوند.

لیزر درمانی: جریان لیزر با نفوذ به عمق مفصل با تحریک سلول های ترمیمی در بدن، باعث ترمیم رباط آسیب دیده می شود.

سوپر لیزر پرتوان که در کلینیک تخصصی سیناطب انجام می شود با تأثیر عمقی تر نسبت به سایر لیزرها سرعت و کیفیت ترمیم و درمان را بالاتر می برد.

طب سوزنی: آسیب رباط باعث گرفتگی تدریجی بافت های ماهیچه ای و کاهش خونرسانی مفصل می شود. با انجام طب سوزنی خونرسانی به عمق مفصل بهبود می یابد و گرفتگی فیبرهای ماهیچه ای آزاد می شود در نتیجه با افزایش گردش خونِ مفصل به ترمیم رباط آسیب دیده کمک می شود.

در افرادی که به دلیل مشکلاتی از قبیل درد معده، مشکلات گوارشی، اختلالات کبد و کلیه و… قادر به خوردن داروهای مسکن نیستند، علاوه بر این افراد با قند خون بالا که در انجام برخی از درمان ها مانند تزریق داخل مفصل محدودیت دارند، استفاده از طب سوزنی در بهبود بسیار مؤثر است.

تیپینگ: استفاده از تکنیک تیپینگ (نوار چسب های مخصوصی است که در آسیب های رباط به کار می رود) رباط آسیب دیده را حمایت می کند و از ایجاد فشار اضافی روی رباط پیشگیری می کند و به بهبود و ترمیم سریع تر رباط کمک می کند.

تکنیک تیپینگ بدون ایجاد محدودیت در حرکت مفصل آسیب دیده می تواند جایگزین اسپلینت و گچ شود و در نتیجه از عوارض ناشی از گچ گرفتن و بی حرکتی مثل خشکی مفصل جلوگیری می کند.

مگنت درمانی: مگنت درمانی استفاده از دستگاهی است که جریان های مغناطیسی را اطراف بافت آسیب دیده ایجاد می کند که این میدان باعث ترمیم رباط می شود.

چرا کشیدگی رباط باید درمان شود؟

کاهش درد و التهاب

بازگشت به دامنه حرکتی طبیعی مفصل

بهبود انعطاف پذیری

توانایی انجام فعالیت های روزمره

بهبود عملکرد رباط

جلوگیری از خشکی احتمالی مفصل در آینده به علت آسیب رباط

پیشگیری از در رفتگی های مکرر

ترمیم رباط

این نوشته در دست, روش های درمانی, کشیدگی رباط ارسال و , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.