طب سوزنی شیراز | درمان دیسک شیراز

تعویض مفصل ران - فیزیوتراپی و طب سوزنی سیناطب

جلوگیری از کپی کردن مطالب

تعویض مفصل ران

عمل جراحی تعویض مفصل ران به چند صورت انجام می گیرد:

تعویض کامل مفصل: حفره لگن و سر استخوان برداشته می شود و توسط پروتز جایگزین می گردد.

تعویض نیمه مفصل: فقط سر استخوان ران عوض می شود.

تعویض سطح مفصل: فقط قسمت سطحی مفصل برداشته می شود و بقیه قسمت ها دست نمی خورد.

علل تعویض مفصل ران:

– بیماری رماتیسمی

– ساییدگی شدید

– عفونت مفصلی

– شکستگی داخل مفصل

– نکروز (عدم خونرسانی) سر استخوان ران

– بیماری مادرزادی لگن و ران

عوارض:

جراحی تعویض مفصل ران بسیار حساس است و ممکن است عوارض زیادی داشته باشد

– شکستگی استخوان ران

– صدمه به عروق و اعصاب

– کوتاهی یا بلندی پای عمل شده

– در رفتگی پروتز

– عفونت و خونریزی

درمان بعد از جراحی:

درمان های توانبخشی که شامل فیزیوتراپی،طب سوزنی،لیزر درمانی،تیپینگ و مگنت درمانی می شود بعد از جراحی تعویض مفصل ران بسیار ضروری است و در صورت انجام نشدن آن ها ضعف و کوتاهی و خشکی مفاصل باقی می ماند و عمر پروتز کوتاه می شود.

جهت کسب اطلاعات بیش تر در زمینه درمان یا مشاوره یا رزرو نوبت می توانید با شماره 07137264710 – 09172424564 تماس بگیرید.

فیزیوتراپی: فیزیوتراپی شامل الکتروتراپی،مادون قرمز و تمرین درمانی می شود.بعد از تعویض مفصل ران به دلیل پارگی ناشی از جراحی،ماهیچه ها ضعیف می شوند و تا زمان جوش خوردن پروتز به استخوان، بیمار درد شدیدی دارد که انجام فیزیوتراپی باعث کاهش درد و تقویت عضلات ضعیف شده می شود.

طب سوزنی: با افزایش خونرسانی به بافت های اطراف جراحی، باعث آزاد شدن عروق و ماهیچه و افزایش دامنه حرکتی مفصل زانو و ران می شود.

هم چنین در افرادی که به دلیل مشکلاتی از قبیل درد معده، مشکلات گوارشی، اختلالات کبد و کلیه و… قادر به خوردن داروهای مسکن نیستند،علاوه بر این افراد با قند خون بالا که در انجام برخی از درمان ها مانند تزریق داخل مفصل محدودیت دارند استفاده از طب سوزنی در بهبود بسیار مؤثر است.

مگنت درمانی: بعد از جراحی به دلیل گذاشتن پروتز و آسیب به بافت استخوان انجام مگنت درمانی به دلیل نفوذ به عمق مفصل و تقویت استخوان و جوش خوردن سریع تر پروتز بسیار مؤثر است.

لیزر درمانی: با توجه به عمق جراحی تعویض مفصل ران، بافت های ماهیچه و عصب های مفصل آسیب دیده و با لیزر درمانی ترمیم می شود.

سوپر لیزر پرتوان که در کلینیک فیزیوتراپی تخصصی سیناطب انجام می شود با تأثیر عمقی تر نسبت به سایر لیزرها سرعت و کیفیت ترمیم و درمان را بالاتر می برد.

تیپینگ: با استفاده از تکنیک تیپینگ می توان التهاب و درد ناشی از تعویض مفصل را کاهش داد. تکنیک تیپینگ استفاده از چسب های مخصوص و ضد حساسیت است که بدون هیچ گونه عوارضی می باشد.

نکات و مراقبت های بعد از جراحی:

– در سه ماه اول مفصل ران کشیده نشود.

– در حالت ایستاده تنه را نچرخانید.

– بیش از 90 درجه خم نشوید.

– مفصل ران را بیش از 90 درجه بالا نیاورید.

*انجام تمرینات و استفاده از عصا یا واکر (وسیله کمکی) بسته به سن بیمار، تکنیک جراحی و وضعیت بیمار متفاوت است.