آسیب رباط صلیبی

رباط صلیبی از رباط های مهم زانو است که در بالا و پایین رفتن از پله و سطوح شیب دار نقش بسیار مهم و ثبات دهنده برای زانو دارد. آسیب رباط صلیبی معمولا با زمین خوردن و یا ضربه مستقیم به وجود می آید.

چه موقع پارگی رباط صلیبی نیاز به جراحی دارد؟

• بی ثباتی در مفصل زانو و خالی شدن دائم زانو

• ورزشکار حرفه ای بودن و قصد بازگشت مجدد به ورزش

• جواب ندادن درمان های غیرجراحی مانند فیزیوتراپی، لیزردرمانی، مگنت تراپی

آسیب دیدگی یا پارگی رباط صلیبی زانو می تواند بر اثر عوامل زیر باشد:

1- پیچ خوردگی زانو

2- ضربه خوردن زانو

3- کشش بیش از حد زانو

4- پریدن و فرود آمدن بر روی زمین همراه با خم شدن زانو

5- توقف ناگهانی در هنگام دویدن

علائم و تشخیص آسیب دیدگی یا پارگی رباط زانو:

هر شخص با نمایان شدن علائم زیر می تواند پی به آسیب دیدگی زانوهای خود ببرد. اما تشخیص دقیق و قطعی نوع و میزان آسیب دیدگی فقط توسط پزشکان متخصص امکان پذیر است.

– تورم

– خالی کردن زانو: در این حالت زانو بدون اختیار بیمار ناگهان خم می شود

– قفل شدن زانو

– ناتوانی در تحمل وزن

– بروز دردهای شدید و ناگهانی و عمیق در مفصل زانو

– ایجاد صدای تق تق یا پارگی هنگام آسیب دیدگی

– احساس ناراحتی هنگام راه رفتن

پارگی رباط صلیبی چگونه ایجاد می شود؟

1- ورزش: اغلب در ورزش هایی مثل: فوتبال، والیبال، بسکتبال، کشتی و ورزش های رزمی.

2- تصادف

3- سقوط از ارتفاع

چگونه از پارگی رباط صلیبی می توان پیشگیری کرد؟

جلوگیری از آسیب دیدگی، پارگی و کشیدگی رباط صلیبی مشکل است. اما رعایت موارد زیر می تواند به مقدار کمی از بروز آسیب دیدگی بکاهد:

1- انجام تمرینات کششی قبل و بعد از فعالیت ورزشی

2- فعالیت ورزشی را به یک باره افزایش ندهید بلکه به صورت تدریجی شدت فعالیت ورزشی را بالا ببرید.

هدف از درمان آسیب رباط صلیبی چیست؟

– جلوگیری از پارگی یا آسیب دیدگی بیشتر دیگر ساختارهای زانو

– کاهش و درمان زانو درد

– باز گرداندن فرد به سطح کارکردی که پیش از آسیب دیدگی زانو داشته است.

– باز گرداندن ثبات طبیعی به زانو

درمان های توانبخشی آسیب رباط صلیبی چیست؟

درمان آسیب رباط صلیبی بسته به شدت آسیب متفاوت است. در مواقعی که پارگی کامل نباشد (ضعیف تا متوسط) درمان های توانبخشی شامل فیزیوتراپی (الکتروتراپی، اولتراسوند، ورزش درمانی و…)، لیزر درمانی، شاک ویو تراپی، مغناطیس درمانی (مگنت درمانی)،طب سوزنی  و تکنیک دستی انجام می شود.

فیزیوتراپی: با تقویت جریان هایی که به صورت طبیعی در بدن وجود دارد و با آسیب بافت دچار اختلال می شود می تواند باعث کاهش درد و التهاب و هم چنین تقویت بافت آسیب دیده شود.

لیزر درمانی: لیز اثر ترمیمی در بافت های زانو و اطراف رباط صلیبی دارد که باعث بهبود عملکرد رباط صلیبی می شود. سوپر لیزر پرتوان که نمونه ی پیشرفته ی لیزر درمانی است، و در کلینیک تخصصی سینا طب توسط متخصصین مجرب فیزیوتراپی انجام می شود، اثر ترمیمی بسیار قوی در بهبود عملکرد رباط صلیبی دارد.

طب سوزنی: طب سوزنی به دلیل تأثیر عمقی که در بافت های اطراف زانو دارد باعث آزادسازی عروق زانو و اطراف رباط صلیبی می شود و ترمیم و بهبود عملکرد رباط صلیبی را تسریع می کند.

هم چنین در افرادی که به دلیل مشکلاتی از قبیل درد معده، مشکلات گوارشی، اختلالات کبد و کلیه و… قادر به خوردن داروهای مسکن نیستند، علاوه بر این افراد با قندخون بالا که در انجام برخی از درمان ها مانند تزریق داخل مفصل محدودیت دارند استفاده از طب سوزنی در بهبود درد بسیار مؤثر است.

شاک ویو تراپی: در مواقعی که آسیب رباط صلیبی مضمن شده باشد و خشکی مفصل زانو شدید باشد و با درمان های دیگر مثل فیزیوتراپی، لیزر درمانی و طب سوزنی بازنگردد، از درمان شاک ویو استفاده می شود که در شاک ویو تراپی چسبندگی های عمقی که در مفصل زانو ایجاد شده از بین می رود و باعث آزاد شدن دامنه حرکتی زانو می شود.

مغناطیس درمانی: با ایجاد میدان مغناطیسی اطراف زانو باعث بهبود عملکرد رباط صلیبی شده و با افزایش گردش خون در بافت های اطراف رباط، ترمیم رباط صلیبی را تسریع می کند.

تکنیک دستی: با آسیب رباط صلیبی دامنه حرکتی خم کردن و صاف کردن زانو محدود می شود که با انجام تکنیک تخصصی با دست در کلینیک تخصصی سیناطب توسط متخصصین مجرب، دامنه حرکتی به وضعیت طبیعی خود باز می گردد.

[WPSM_SERVICEBOX id=2144]

*** توجه داشته باشید که تمرینات مربوط به آسیب رباط صلیبی در صورتیکه بیمار جراحی انجام داده باشد و یا انجام نداده باشد، متفاوت است. علاوه بر این تمرینات ورزشی مربوط به این مشکل تخصصی و وابسته به زمان ایجاد آسیب می باشد

جهت کسب اطلاعات بیش تر در زمینه درمان آسیب رباط صلیبی یا مشاوره یا رزرو نوبت می توانید با شماره 07137264710- 09172424564 تماس بگیرید.

تمرینات مناسب پارگی رباط صلیبی

مطابق تصویر زیر یک بالش در زیر زانو قرار دهید و به بالش فشار بیاورید و مچ پا را به سمت بالا بکشید. این تمرین را روزانه 2 بار و در هر بار 10 مرتبه انجام دهید. میزان مکث در انجام هر تمرین 10 ثانیه می باشد.

مطابق تصویر زیر یک بالش در زیر زانو قرار دهید و به بالش فشار بیارید. این تمرین را روزانه 2 بار و در هر بار 10 مرتبه انجام دهید. میزان مکث در انجام هر تمرین 10 ثانیه می باشد.

مطابق تصویر زیر در حالت خوابیده زانوها را صاف کنید. ابتدا یک زانورا منقبض کنید و به پایین فشار بیاورید. درهمین حالت پا را 10 سانتیمتر از زمین بلند کنید. این تمرین را با هر دو پا  روزانه 2 بار و در هر بار 10 مرتبه انجام دهید. میزان مکث در انجام هر تمرین 10 ثانیه می باشد.

مطابق تصویر زیر به شکم خوابیده زانوها را به عقب تا جایی که ممکن است خم کنید و در همان وضعیت 30 ثانیه نگه دارید و سپس 30 ثانیه صاف کنید. این تمرین را  2 بار در روز و هر بار5 مرتبه انجام دهید.

مطابق تصویر زیر روی صندلی نشسته و زانوها را به نوبت تا زاویه 45 درجه بالا بیاورید و 10 ثانیه در همان وضعیت نگه دارید.

مطابق تصویر زیر به حالت چهار دست و پا روی زمین قرار بگیرید و زانو را در حالت خم به عقب بیاورید.

این نوشته در آسیب رباط صلیبی ارسال و , , , , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.