طب سوزنی شیراز | درمان دیسک شیراز

ای ال اس (ALS) – فیزیوتراپی و طب سوزنی سیناطب

جلوگیری از کپی کردن مطالب

ای ال اس (ALS)

یکی از شایعترین بیماری های نورون های حرکتی ای ال اس یا اسکلروز جانبی آمیوتروفیک است نورون ها یا اعصاب که تغذیه نمی شوند به تدریج نابود می شوند. ای ال اس یک بیماری تخریبی و پیشرونده است که هم اعصاب مرکزی و هم محیطی را درگیر می کند.

گاهی ناتوانی حرکتی شدید شده و در مدت 3 تا 5 سال فرد را ناتوان می کند.تعداد افراد درگیر در این بیماری کم می باشد و 2 نفر در 100 هزار نفر درگیر می شوند. اغلب مبتلایان به این بیماری 40 تا 60 سال است.

در بیماری ای ال اس اختلال تنها در اعصاب حرکتی است بنابراین هیچ مشکلی در حواس پنج گانه ( بینایی، شنوایی،لامسه، چشایی و بویایی) نداریم و فرد از لحاظ هوشیاری مشکلی ندارد. و اعصاب چشم ها و مثانه تا مدت ها سالم می باشد.

تنها داروییکه فقط پروسه بیماری را به تأخیر می اندازد قرص ریلوزول (ریلوتک) است. این دارو بطور متوسط 3 ماه در کل سرعت بیماری را کاهش می دهد.

برای اثبات وجود ALS باید فرضیه ابتلا به سایر بیماریها را رد کرد و هیچ آزمایش خاصی برای اثبات آن وجود ندارد.

علائم:

ضعف عضلات

خستگی بیش از اندازه

اختلال در عملکرد عضلات دست،پا ،فک و صورت

پیچ خوردگی مچ پا به دلیل ضعف عضلات

ناتوانی در انجام حرکات ظریف (بستن دکمه های لباس)

مشکل در غذا خوردن (پریدن غذا در گلو)

به هم خوردن تعادل و زمین خوردن

دشواری در انجام فعالیت های روزمره

مشکل در نگه داشتن سر و ناتوانی در صاف نشستن

درد

علل:

این بیماری هیچ علت مشخصی ندارد.اما جهش ژنی ، حمله سیستم ایمنی به سلول های سالم و افزایش میزان گلوتامین ( گیرنده های شیمیایی در مغز که افزایش میزان آن برای سلول های عصبی سمی است) در سلول های عصبی نخاع می تواند از جمله ی این عوامل باشد.

علت مرگ این بیماران بیشتر مشکلات تنفسی می باشد.

به دلیل اختلال در بلع ریسک پریدن غذا و مایعات به ریه افزایش می یابد و فرد دچار سوء تغذیه و کم آبی شدید شده و نیز در معرض خفگی می باشد.

چون علت نامشخص است پیشگیری نیز ممکن نیست. این بیماری مسری نیست و شیوع آن تقریبا در هر دو جنس زن و مرد یکسان است.

درمان:

ALS یک بیماری پیشرونده ای است که با درمان های توانبخشی تا حدی قابل کنترل است و هدف از درمان های توانبخشی مانند: فیزیوتراپی، مگنت درمانی، طب سوزنی، لیزر درمانی و ورزش درمانی کاهش سرعت پیشرفت این بیماری و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان یا مشاوره یا رزرو نوبت می توانید با شماره 07137264710 – 09172424564 تماس بگیرید.

عوارض:

این بیماری باعث مرگ سلول های عصبی کنترل کننده ی حرکت عضلات شده و موجب ضعف عضلانی -عصبی می گردد. به تدریج همه عضلات را مختل و ضعف عضلانی تا جایی پیشرفت می کند که منجر به فلج کامل دست ها، پاها و یا هر دو و حتی عضلات تنفسی می شود.

فلج و ضعف عضلات تنفسی باعث اختلالات تنفسی می شود و هم چنین با ضعف در عضلات بلع، عمل بلعیدن دچار اختلال می گردد.

در این بیماری ماهیچه های حنجره نیز درگیر می شوند و بیمار در گفتار خود مشکل پیدا می کند.