طب سوزنی شیراز | درمان دیسک شیراز

ای ال اس (ALS) – فیزیوتراپی و طب سوزنی سیناطب

ای ال اس (ALS)

یکی از شایعترین بیماری های نورون های حرکتی ای ال اس یا اسکلروز جانبی آمیوتروفیک است نورون ها یا اعصاب که تغذیه نمی شوند به تدریج نابود می شوند. ای ال اس یک بیماری تخریبی و پیشرونده است که هم اعصاب مرکزی و هم محیطی را درگیر می کند.

گاهی ناتوانی حرکتی شدید شده و در مدت 3 تا 5 سال فرد را ناتوان می کند.تعداد افراد درگیر در این بیماری کم می باشد و 2 نفر در 100 هزار نفر درگیر می شوند. اغلب مبتلایان به این بیماری 40 تا 60 سال است.

در بیماری ای ال اس اختلال تنها در اعصاب حرکتی است بنابراین هیچ مشکلی در حواس پنج گانه ( بینایی، شنوایی،لامسه، چشایی و بویایی) نداریم و فرد از لحاظ هوشیاری مشکلی ندارد. و اعصاب چشم ها و مثانه تا مدت ها سالم می باشد.

در ابتدا علائمی مثل ضعیف شدن عضلات و خستگی بیش از اندازه وجود دارد و نیز اختلال در عضلات دست و پا و فک و صورت ایجاد می شود. مثلا فرد مرتب دچار پیچ خوردگی مچ پا می شود.غذا و نوشیدنی داخل گلو می پرد،ددر بستن دکمه های لباس مشکل دارد

.

این بیماری باعث مرگ سلول های عصبی کنترل کننده ی حرکت عضلات شده و موجب ضعف عضلانی -عصبی می گردد. به تدریج همه عضلات را مختل و ضعف عضلانی تا جایی پیشرفت می کند که منجر به فلج کامل می شود.

شاید ابتدا فلج دست ها ، پاها و یا هر دو را داشته باشیم و کم کم تنفس، بلع و تکلم، نفس کشیدن، غذا خوردن و صحبت کردن را مختل می کند.

علت مرگ این بیماران بیشتر مشکلات تنفسی می باشد.

به دلیل اختلال در بلع ریسک پریدن غذا و مایعات به ریه افزایش می یابد و فرد دچار سوء تغذیه و کم آبی شدید شده و نیز در معرض خفگی می باشد. در توانایی مغزی هیچ مشکلی ایجاد نمی شود

این بیماری هیچ علت مشخصی ندارد.اما جهش ژنی ، حمله سیستم ایمنی به سلول های سالم و افزایش میزان گلوتامین ( گیرنده های شیمیایی در مغز که افزایش میزان آن برای سلول های عصبی سمی است) در سلول های عصبی نخاع می تواند از جمله ی این عوامل باشد.

چون علت نامشخص است پیشگیری نیز ممکن نیست. این بیماری مسری نیست و شیوع آن تقریبا در هر دو جنس زن و مرد یکسان است.

این بیماری بدون درد است و در گوارش غذا  و جذب غذا مشکلی ایجاد نمی کند

…. .