سکته مغزی

امروزه این عارضه در کشور ما حتی در جوانان شیوع بسیار زیادی پیدا کرده است. مکانیسم ایجاد سکته به این شکل است که در اثر خونریزی یا انسداد (لخته) در عروق مغزی و یا وجود یک توده در بافت مغزی، خونرسانی به بخشی از سلولهای مغز با اختلال رو برو می شود. هر نیمکره ای که دچار مشکل خونرسانی شود، در سمت مقابل آن یک نیمه بدن دچار اختلالات حسی و حرکتی می شود.

این ممکن است بصورت موقت وگذرا باشد که به آن  TIA یا سکته گذرا می گویند. در این نوع سکته اختلالات حسی و حرکتی و یا تکلم ظرف 24 ساعت اول بهتر می شود.

انواع سکته مغزی

سکته مغزی ایسکمیک، سکته مغزی هموراژیک، حمله ایسکمیک گذرا

سکته مغزی هموراژیک: به سکته ای که علت آن پاره شدن رگ های خونی باشد سکته مغزی هموراژیک می گویند.

سکته مغزی ایسکمیک: متداولترین نوع سکته مغزی، ایسکمیک نام دارد. در این نوع سکته، در مغز لخته خون ایجاد می شود. اگر سرخرگی که خون را به مغز می رساند، بسته شود این نوع سکته مغزی رخ می دهد.

حمله ایسکمیک گذرا: یک سکته مغزی ناقص است که در اثر گرفتگی رگ خونی رخ می دهد. این حمله باعث آسیب دائمی مغز نمی شود ولی باعث بروز علائم سکته مغزی می شود که چند دقیقه و یا حتی چند ساعت طول می کشند.

چگونه متوجه بروز سکته مغزی شویم؟

سردرد ناگهانی و شدید

احساس بی حسی یا فلج ناگهانی در یک طرف صورت، دست و پا

کاهش ناگهانی بینایی

کاهش قدرت بدن

کاهش تعادل بدن (به سختی راه رفتن)

کاهش قوای جسمی

ناتوانی در صحبت کردن (سنگین شدن زبان)

ناتوانی در فهم صحبت دیگران

تاری ناگهانی دید به خصوص در یک چشم

سکسکه کردن به مدت طولانی

چرا سکته مغزی ایجاد می شود؟

ضخیم شدن دیواره های رگ های خونی

فشارخون بالا

حرکت لخته خون از قلب یا عروق گردن و وارد شدن آن به مغز

چه کسانی بیشتر در معرض سکته ی مغزی هستند

• افراد با فشارخون بالا
  • رژیم غذایی پرنمک
  • استرس
  • دخانیات (سیگار، قلیان)
  • مصرف زیاد الکل
  • مصرف چربی وکلسترول بالا
  • اضافه وزن
  • کم تحرکی

اقدامات اولیه بعد از سکته مغزی

علائم سکته مغزی می تواند به آرامی و طی چند ساعت یا چند روز گسترش یابند. نشانه های سکته مغزی باید توسط دکتر بررسی شوند. برای تشخیص سریع تر سکته مغزی چندین نشانه را می توانید تشخیص دهید و برای این تشخیص کلمه FAST را به خاطر بسپارید و با این کلمه خود یا فرد مشکوک را آزمایش کنید و سکته مغزی را تشخیص دهید:

(Face) F: از فرد مورد نظر بخواهید لبخند بزند. به دنبال علائم افتادگی صورت در یک سمت باشید.

(Arms) A: از بیمار بخواهید دست هایش را بالا ببرد. ببینید که آیا در بالا بردن یکی از آن ها دچار مشکل می شود یا خیر.

(Speech) S: از از فرد بخواهید یک عبارت را تکرار کند.

(Time) T: زمان را از دست ندهید. اگر فرد علائم سکته مغزی را داشت بلافاصله با نزدیک ترین اورژانس تماس حاصل کنید.

روشهای درمان

در سکته مغزی به دلیل آسیب به بافت مغز فرصت پیشرفت و درمان بسیار محدود می باشد و 6 ماه اول بعد از بروز سکته مغزی دوران طلایی در درمان این عارضه می باشد. به منظور بازگشت حداکثر توانایی های بیمار باید از درمان های توانبخشی مانند فیزیوتراپی، طب سوزنی، لیزر درمانی و مگنت درمانی استفاده کرد.

جهت کسب اطلاعات بیش تر در زمینه درمان یا مشاوره یا رزرو نوبت می توانید با شماره 0713726471009172424564 تماس بگیرید.

1- درمانهای دارویی: جهت کنترل فشارخون وعلائم حیاتی.

2- فیزیوتراپی: به محض تثبیت علائم حیاتی بایستی درمانهای فیزیوتراپی آغاز شود.در درمانهای فیزیوتراپی با استفاده از مدالیتی های الکتریکی و تمرین درمانی تخصصی در جهت بازآموزی عصبی-عضلانی، بالا بردن تونوسیته ی عضلات و تقویت الگوهای حرکتی، افزایش استقامت قلبی-تنفسی و بدست آوردن حداکثر توانایی و کارایی و بازگشت به زندگی روزمره فرد را حمایت می کنیم.

3- طب سوزنی: به منظور تحریک عصب های ضعیف شده وانتقال پیام به مغز صورت می گیرد و باعث تقویت اندام ها می گردد.

در افرادی که به دلیل مشکلاتی از قبیل درد معده، مشکلات گوارشی، اختلالات کبد و کلیه و… قادر به خوردن داروهای مسکن نیستند، علاوه بر این افراد با قند خون بالا که در انجام برخی از درمان ها مانند تزریق داخل مفصل محدودیت دارند استفاده از طب سوزنی در بهبود بسیار مؤثر است.

4- مگنت درمانی: امواج مغناطیسی که اطراف مغز تشکیل می شود باعث عملکرد بهتر مغز و در نتیجه عملکرد بهتر اندام ها می شود.

5- لیزر درمانی: امواج لیزر با نفوذ به عمق بافت ها باعث ترمیم اعصاب، تحریک عضلات و افزایش گردش خون عمقی اندام ها می شود.

سوپر لیزر پرتوان که در کلینیک فیزیوتراپی تخصصی سیناطب انجام می شود با تأثیر عمقی تر نسبت به سایر لیزرها سرعت و کیفیت ترمیم و درمان را بالاتر می برد.

[WPSM_SERVICEBOX id=2166]

چگونه از بروز سکته های مغزی بعدی پیشگیری کنیم؟

برای پیشگیری از تکرار سکته مغزی در آینده باید عوامل زمینه ساز سکته بررسی شده و در صورت وجود درمان شود:

کنترل قندخون

قطع کامل مصرف دخانیات، سیگار و قلیان

کنترل فشارخون

رعایت رژیم غذایی کم نمک و استفاده از غذاهای کم چرب

انجام برنامه ورزشی منظم مانند پیاده روی و آب درمانی

چک کردن غلظت خون با آزمایش و در صورت نیاز استفاده از داروی آسپرین و…

کاهش استرس و فشارهای روانی

عوارض بعد از سکته مغزی

ضعف و کرختی صورت و بازوها یا پاها به خصوص در یک طرف بدن

فلج صورت،بازوها،پاها در همان طرف

عدم تعادل و لنگ زدن

اختلال در تکلم یا در درک کلام

اشکال در بلع

کرختی و سوزش و درد در قسمت هایی از بدن

دوبینی و تاری دید و یا حتی از دست دادن بینایی

سردردهای مکرر

از دست دادن حافظه

سرگیجه

بی اختیاری ادرار و مدفوع

ناتوانی در انجام حرکات ظریف

بسیاری از بیماران سکته مغزی در صورتی که درمان صحیح را از ابتدای بیماری خود شروع کنند به طور قابل توجهی بهبود پیدا می کنند.

تمرینات مناسب در افراد مبتلا به سکته مغزی

تمرین یک

افرادی که دچار سکته مغزی شده اند حین راه رفتن نمی توانند به خوبی تعادل خود را حفظ کنند. این تمرین به تعادل بیش تر این بیماران کمک می کند. در این تمرین فرد دست خود را به واکر یا تکیه گاهی می گیرد و به حالت نیمه نشسته (اسکات) طبق فیلم به مدت 5 ثانیه مکث و سپس می ایستد.

تمرین دو

تمرین با مانع از پهلو جهت کنترل تعادل حین راه رفتن

آموزش نحوه تغییر وضعیت از خوابیده به نشستن در افراد مبتلا به سکته مغزی

آموزش نحوه پوشیدن شلوار در افراد مبتلا به سکته مغزی

این نوشته در سکته مغزی ارسال و , , , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.